Dit plan werd op 8 november 2023 in de raad aangenomen met de motie ‘De rode loper naar het museum’, waarin het college werd gevraagd een voorstel te ontwikkelen voor een verleidelijke en prettige verbinding van het station naar het museum. De route moet niet alleen functioneler worden, maar ook een aangename wandel- en fietsroute bieden.

Waarom deze plannen?

Met de heropening van Museum Arnhem is het weer een vaste waarde geworden in de stad. Het museum, prachtig gelegen op de stuwwal met uitzicht over het rivierenlandschap, trekt veel bezoekers. Helaas laat de huidige route tussen Arnhem Centraal en het museum te wensen over. De verbinding langs de Utrechtsestraat en Utrechtseweg is onduidelijk, niet altijd veilig en biedt weinig ruimte voor voetgangers. Door deze route te verbeteren, wil GroenLinks Arnhem de stad toegankelijker, veiliger en groener maken.

Een groene, veilige route

Het plan bestaat uit verschillende fases, waarmee de route stapsgewijs wordt verbeterd. Belangrijke onderdelen van het plan zijn:

Ruimte voor voetgangers en fietsers: Momenteel wordt de ruimte op de Utrechtsestraat en Utrechtseweg vooral ingenomen door auto's en bussen. GroenLinks zet zich in voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers, met bredere trottoirs en veiligere oversteekplaatsen. Ook wordt de maximumsnelheid op delen van de route verlaagd naar 30 km/u, wat de veiligheid vergroot.

Vergroening van de route: Een van de speerpunten van GroenLinks is het vergroenen van de stad. Daarom komt er meer groen langs de hele route, zoals bomen, geveltuinen en kleurrijke planten. Dit zorgt niet alleen voor een aangenamere omgeving, maar helpt ook bij de klimaatbestendigheid van de stad.

Kunst en cultuur op straat: Om de verbinding naar het museum extra aantrekkelijk te maken, worden er langs de route kunstwerken geplaatst. Dit kan variëren van muurschilderingen tot interactieve kunstobjecten, die de identiteit van de stad en het museum versterken.

Drie stappen: Hink, Stap, Sprong

Het plan om de Rode Loper naar Museum Arnhem te verbeteren, is opgedeeld in drie fasen: Hink, Stap en Sprong. In de eerste fase worden relatief eenvoudige maatregelen genomen, zoals het verbeteren van de bewegwijzering en het obstakelvrij maken van de trottoirs. De volgende fases richten zich op grotere ingrepen, zoals het aanpassen van de verkeerssituatie en het vergroenen van de hele route.

"Met deze plannen willen we niet alleen de verbinding naar het museum verbeteren, maar ook onze stad groener en leefbaarder maken," zegt Marin Noomen, woordvoerder Cultuur. "Door ruimte te geven aan voetgangers, groen en kunst, wordt deze route een echte aanwinst voor onze stad."