Wat ons betreft wordt in 2030 de hele stad emissievrij en het stadscentrum al in 2025. De openbare ruimte wordt zo ingericht dat voetgangers en fietsers de ruimte krijgen, er meer ruimte is en de auto meer te gast is. Een snelheid van 30 kilometer per uur moet echt de norm worden, want dat leidt tot minder uitstoot en minder verkeersdoden.
Zo gaan we dat doen:
- Milieuzone. We gaan de milieuzone in de binnenstad sneller strenger maken, zodra landelijk beleid dat toelaat. Ook breiden we de milieuzone uit naar andere dichtbevolkte plekken. Als bewoners zelf graag een milieuzone willen op wijkniveau, maken we dat mogelijk.
- Veiligheid op straat. Straatveiligheid is essentieel voor kinderen én volwassenen. We versnellen de aanpassing van wegen naar 30 kilometer per uur, vooral daar waar inwoners aangeven dat ze dat graag willen.
- Voorrang voor voetgangers en fietsers. Voetgangers en fietsers krijgen voorrang in het verkeer, met name rond scholen. In nieuwe wijken zetten we een andere infrastructuur op, die uitgaat van de hoofdstromen van voetgangers en fietsers. Ook willen we meer fietsstraten waar auto’s te gast zijn.
- Minder auto’s en parkeerplekken. In wijken waar inwoners parkeerplaatsen willen vervangen door ruimte voor groen, fietsers en voetgangers, maken we dat mogelijk. Bij nieuwbouw hoeft er minder rekening gehouden te worden met parkeerplekken.
- Nieuwe vormen van mobiliteit. We bereiden ons voor op de komst van deelconcepten en nieuwe elektrische vervoersmiddelen. Dit doen we door deelvervoer te stimuleren en parkeermogelijkheden te bieden voor deze nieuwe vervoersmiddelen.
Benieuwd naar alle plannen voor mobiliteit? Lees het volledige programma hieronder!