De wegen in en rondom Arnhem staan regelmatig helemaal vast. We weten ook dat het inwoneraantal van onze stad blijft groeien.

Woordvoerder mobiliteit Muriel Simonis: “De oplossing ligt niet in het aanleggen van meer wegen. Naast dat dit ruimte inneemt die we niet hebben, weten we ook dat meer wegen alleen maar leidt tot meer files. Deelvervoer is een manier om onze ruimte efficiënter te gebruiken.”

Voordelen

Niet iedereen hoeft een eigen auto voor de deur te hebben, wat veel ruimte scheelt. Daarnaast kunnen we mensen aanmoedigen om gebruik te gaan maken van openbaar vervoer of de (elektrische) fiets. Hiermee gaat de CO2 uitstoot omlaag en wordt de luchtkwaliteit beter. Ook wordt elektrisch vervoer betaalbaarder, zeker naar mate de vraag en het aanbod zal stijgen.

Aanbod reguleren

Op dit moment is het zo dat aanbieders van deelvervoer in Arnhem (voornamelijk deelauto’s en bakfietsen) zelf bepalen waar ze de vervoersmiddelen plaatsen. Deelauto’s nemen daarmee willekeurige, reguliere parkeerplekken in. Dat vinden we niet wenselijk, zeker niet nu we willen dat er steeds meer deelvervoer wordt aangeboden. Daarom is het college met een voorstel gekomen om dit reguleren. Aanbieders moeten voortaan een vergunning aanvragen om deelvervoer te mogen aanbieden in Arnhem, zodat de gemeente grip heeft op welke vervoersmiddelen waar geplaatst gaan worden. Dit geeft ook mogelijkheden om het aanbod van deelvervoer uit te breiden en af te stemmen op de wensen van Arnhemmers. Daarbij zijn we nog wel afhankelijk van de markt en de aanbieders die Arnhem willen komen.

Geen zwervende vervoersmiddelen 

Er is veel behoefte aan deelvervoer in onze stad. Regelmatig wordt de gemeente benaderd met vragen met vragen hierover. Tegelijkertijd willen we geen rondzwervende vervoersmiddelen in de stad. De beelden die we kennen van steden als Parijs en Madrid waar stepjes en scooters stoepen blokkeren, willen we hier niet. Daarom is er ook een motie tegen deelscooters zonder vaste parkeerplek aangenomen. Met dit vergunningenmodel wordt dit gereguleerd. Er komen grote en kleine hubs door de hele stad waar vervoersmiddelen komen te staan. De plannen hiervoor zijn nog in ontwikkeling en worden verder besproken met de duurzame mobiliteitsvisie, die binnenkort naar de raad gestuurd zal worden.

Simonis: "GroenLinks is blij dat de gemeente in dit vroege stadium al de verantwoordelijkheid neemt om deelvervoer te gaan reguleren. Op deze manier kunnen we zorgen dat deelvervoer aantrekkelijk wordt om te gaan gebruiken. Daarmee blijft onze stad bereikbaar en toegankelijk, voor mensen in en buiten Arnhem.”