Volgens raadslid van GroenLinks, Muriël Simonis, is de invoering van de Ja-Ja-sticker in Arnhem een belangrijke stap vooruit in het verminderen van papierafval en het beschermen van het milieu. "We zijn erg blij dat de gemeenteraad heeft besloten om de Ja-Ja-sticker in te voeren, en we zijn ervan overtuigd dat het een groot succes zal zijn," aldus Simonis.

GroenLinks Arnhem heeft al meerdere keren samen met Partij voor de Dieren naar de invoer van de Ja-Ja-sticker gevraagd. Eerder waren er, door rechtszaken die nog liepen over de invoer in Amsterdam, bezwaren om deze al in Arnhem in te voeren. Gelukkig heeft Amsterdam de zaken gewonnen, waarna de het papierafval daalde met maar liefst 34 procent. Door de sticker alleen te verspreiden onder huishoudens die deze expliciet aanvragen, wordt er minder onnodig papier verspreid en worden de kosten voor het verwerken van afval verlaagd. De Ja-Ja-sticker vervangt de oude Nee-Nee-sticker en Nee-Ja-sticker. De verwachting is dat dit in Arnhem zo’n 26 kilo minder papierafval per huishouden zal opleveren en daarmee een positief effect zal hebben op het milieu.

De sticker wordt, in overleg met de folderbranche, over drie maanden ingevoerd. Ja-Ja-stickers zullen worden verstrekt door de branche zelf en bij gemeente te krijgen zijn. Journalistieke huis-aan-huisbladen mogen nog wel worden verspreid.