“Onze bushokjes, pleinen en straten zijn van alle Arnhemmers,” zegt raadslid Muriël Simonis (GroenLinks). “We willen dat de openbare ruimte uitnodigt tot gezond en duurzaam leven, niet dat ze wordt gebruikt door grote bedrijven die vervuiling of overconsumptie als normaal verkopen.” Met dit voorstel sluit Arnhem zich aan bij een groeiende beweging van gemeenten en maatschappelijke organisaties, zoals Verbied Fossiele Reclame, die pleiten voor een eerlijker en gezonder medialandschap. Verschillende steden zoals Amsterdam en Haarlem verboden al fossiele reclames, maar Arnhem gaat een stap verder door ook vlees- en fast fashion-reclames te weren.
Het initiatief wordt samen ingediend met Partij voor de Dieren (Floor Hogenhout) en Volt (Marlies Neutkens). De Partij voor de Dieren benadrukt dat reclames die dierenleed, vervuiling of overconsumptie aanmoedigen, niet passen bij een rechtvaardige en zorgzame stad. Volt vindt het belangrijk dat Arnhem kiest voor een eerlijke en toekomstgerichte aanpak, waarin duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan.
Lokaal eerst
Net als bij tabaks-, alcohol- en gokreclames draait dit voorstel niet om het verbieden van producten, maar om het beschermen van bewoners tegen misleidende marketing.
Daarnaast creëert het ruimte voor lokale en duurzame ondernemers. Wanneer grote multinationals verdwijnen uit de publieke reclameplekken, komt er ruimte voor Arnhemse initiatieven, circulaire mode, lokale horeca en maatschappelijke campagnes. Zo krijgt de openbare ruimte een eerlijker, lokaler karakter. Simonis: “Mensen met een kleine beurs hebben niets aan wegwerpkleding van slechte kwaliteit. We willen juist investeren in eerlijke alternatieven: kledingreparatie, kringloop, en lokale ontwerpers die duurzaam werken. Dat is goed voor mens, milieu én portemonnee.”
Arnhem als landelijk voorbeeld
GroenLinks Arnhem ziet het voorstel als een kans voor de stad om landelijk het voortouw te nemen. Arnhem werkt al hard aan verduurzaming – van energietransitie tot circulaire economie – en dit voorstel maakt die inzet ook zichtbaar in de openbare ruimte. Simonis: “We willen laten zien dat je als stad durft te kiezen voor wat belangrijk is. De publieke ruimte moet in het belang zijn van bewoners, niet van vervuilende multinationals. Arnhem kan zo het landelijke voorbeeld worden van hoe we reclame inzetten voor een toekomst die wél werkt – een toekomst waarin duurzaam gedrag de norm is.”