Het is dan eindelijk zover, de strengste milieuzone van Nederland wordt binnenkort een feit. GroenLinks nam eerder in 2018 het initiatief om de huidige Arnhemse milieuzone uit te breiden naar de strengste milieuzone van Nederland. Ook oudere dieselpersonenauto’s zijn niet meer welkom in de binnenstad. Tijdens de laatste raadsvergadering van 2018 zijn de laatste technische hordes voor de milieuzone genomen. Onder meer dankzij een voorstel van GroenLinks en anderen is de milieuzone toegankelijker voor mindervaliden. Raadslid Muriël Simonis: “Wij zijn natuurlijk erg blij met deze luchtzuiverende maatregel. Gelukkig is de stad ook nog steeds toegankelijk voor mindervaliden.”

Speciaal aangepaste auto’s zijn in enkele gevallen oude diesels die normaal niet binnen de milieuzone mogen komen. Deze auto’s worden vaak ‘opgereden’ en daarom is er voor deze inwoners een ontheffing mogelijk met een gehandicaptenparkeerkaart. Voor deze ontheffing hoeven mensen geen leges te betalen dankzij een voorstel van GroenLinks en andere partijen. Ook mensen die niet in Arnhem wonen en een gehandicaptenparkeerkaart hebben kunnen een ontheffing aanvragen. Muriël Simonis: “Wij kijken uit naar onze inclusieve Arnhemse milieuzone.”