GroenLinks’ initiatief ‘Participatie in vertrouwen: experiment sociale bijstand’ is aangenomen met een ruime meerderheid in de Arnhemse gemeenteraad. Het voorstel om te experimenteren met een sociale bijstand deed GroenLinks met Partij van de Arbeid, ChristenUnie en met de Partij voor de Dieren. De initiatiefnemers stellen dat de bestaande bijstandsregels te veel uitgaan van wantrouwen en controle. GroenLinks-raadslid Mark Coenders: “Het is tijd voor verandering. Tijd om vertrouwen en ruimte te geven aan mensen in de bijstand!” Tijdens het experiment mogen deelnemers bijverdienen naast de bijstand, zonder knellende verplichtingen. Een sociale bijstand heeft op drie manieren effect. Allereerst stromen mensen sneller door naar betaald werk. Ten tweede zorgt het voor verbeterde welzijn. Ten slotte zorgt een sociale bijstand voor meer ruimte om aan onbetaalde participatie te doen, zoals mantelzorg.

Uit onderzoek blijkt dat veel bijstandsgerechtigden graag willen werken, maar dat er weinig werk is. De huidige regels beperken ook de mogelijkheid om werkervaring op te doen terwijl je bijstand ontvangt. Daarnaast gaat er veel geld naar trajecten die weinig tot niets opleveren voor de ontwikkeling van bijstandsgerechtigden. Mark Coenders: “De bijstand is een vangnet voor mensen die geen ander inkomen hebben. Velen willen graag werken, maar er is te weinig werk. Controle, boetes en strenge regels helpen dan niet. Vertrouwen geven helpt wel.”

Het experiment zal 2 jaar duren en 300 Arnhemmers kunnen er op vrijwillige basis aan meedoen. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen was betrokken bij de opzet van het initiatiefvoorstel. Zij kunnen het experiment onderzoeken. Samen met andere experimenten in Nederland kunnen we zo komen tot een verandering van het sociale zekerheidsstelsel. Mark Coenders: “Wij geloven in een sociale bijstand die uitgaat van vertrouwen. We moeten wel goed onderzoeken hoe dit het beste werkt. Daarom ontstaan in heel het land initiatieven voor experimenten.”

Maandag 25 april stemde de Arnhemse gemeenteraad over het initiatiefvoorstel. Van de 38 aanwezige raadsleden, stemde 32 voor dit initiatiefvoorstel van GroenLinks, ChristenUnie, Partij van de Arbeid en Partij voor de Dieren.