GroenLinks wil dat de groene dorpsstructuur van Elden in stand blijft als groen en historisch hart van Arnhem-Zuid. De afgelopen jaren waren er veel en vaak terechte zorgen over de toekomst van historische gebouwen en gebieden in Elden. Dorpsbewoners hebben samen plannen gemaakt om erfgoed te behouden. Met het aanwijzen van een deel van Elden als beschermd dorpsgezicht zorgen we dat dit bijzondere Betuwse dorp in de stad met haar historische groen en gebouwen ook voor de toekomt behouden blijft. De motie Elden beschermd dorpsgezicht werd ingediend door GroenLinks, met Arnhem Centraal, VVD, ChristenUnie, PvdA, CDA, Partij voor de Dieren en D66. Alleen PVV stemde tegen.

Het college werkt de motie uit en komt op basis van onder meer de quickscan cultuurhistorische verkenning van Elden, het Masterplan van Dorpsplatform Elden, een inventarisatie uit 1998 en het onderzoek Groen Erfgoed Elden een besluit te nemen over welk gebied in Elden aangewezen wordt als beschermd dorpsgezicht, voor bescherming van (gebouwd en groen) erfgoed. Dit moet worden verankerd in een aanpassing van het bestemmingsplan of het omgevingsplan. Hierbij ook een voorstel te doen om de boomgaard tussen de Rijksweg-West en de Huissensedijk te beschermen, bijvoorbeeld met een vergunningstelsel.