Hoewel Nederland het verdrag voor stopzetting van handel in tot slaaf gemaakten in 1814 ondertekende, werd pas in 1863 de slavernij afgeschaft. Pas 10 jaar daarna was slavernij echt voorbij. Op 1 juli wordt de afschaffing van de slavernij herdacht en gevierd. Voor Arnhemmers is dit ook een belangrijk deel van onze geschiedenis, waar we meer aandacht aan zouden moeten besteden. Daarom nam de gemeenteraad op 8 juli 2020 een motie aan om ook in Arnhem een Keti Koti-viering mogelijk te maken. Dit jaar vindt dit voor het eerst plaats in Arnhem op 30 juni in het Sonsbeekpark. Onlangs deden de vier grote steden een oproep om van Keti Koti een nationale feestdag te maken. Daarnaast willen ze een landelijk onderzoek naar het koloniaal verleden en een bureau dat racisme en discriminatie bestrijdt. GroenLinks-fractievoorzitter Mark Coenders: “Het is heel goed dat de vier grote steden deze oproep hebben gedaan. De geschiedenis van het slavernijverleden is van ons allemaal. Ook van Arnhem. Daarom zien we graag dat Arnhem zich schaart achter de vier grote steden, voor Keti Koti als nationale feestdag.”

GroenLinks, ChristenUnie, D66, Denk/Verenigd Arnhem en PvdA vinden het belangrijk ons als stad aan te sluiten bij de oproep van Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Daarom stellen ze op 7 juli 2021 hierover mondelinge vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Update 7 juli 2021

Het college schaart zich namens Arnhem achter de oproep van de vier grote steden voor een nationale herdenking en viering van Keti Koti, een landelijk onderzoek naar het slavernijverleden en voor de oprichting van een bureau dat racisme en discriminatie bestrijdt. Daarnaast gaat het college naar aanleiding van vervolgvragen van GroenLinks onderzoeken of een lokaal onderzoek naar het slavernijverleden gedaan kan worden. Voor de zomer ontvangen we hierover een reactie.