Verkeer neemt toe

Arnhem groeit, er worden meer woningen gebouwd en er komen meer banen bij. Dat betekent dat ook het verkeer gaat toenemen. We zien nu al dat wegen in en om Arnhem dichtslibben. Ook voetgangers, fietsers en ov-reizigers kunnen zich niet altijd soepel door de stad bewegen. Daarom is het tijd om te gaan kijken naar hoe we het verkeer in de toekomst willen vormgeven. De gemeente Arnhem gaat aan de slag met een plan hiervoor. Hierbij nemen ze ook het parkeren mee, want dit hangt er nauw mee samen. De gemeente wil graag de inbreng van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties verzamelen om zo tot een gedragen plan te komen.

Voorrang voor de voetganger, fietser en het ov

De afgelopen decennia is het autogebruik gestimuleerd. Er zijn steeds meer wegen aangelegd, maar daarmee zien we het aantal auto’s alleen maar toenemen. Er vallen nog steeds veel verkeersslachtoffers (vaak fietsers en voetgangers) en auto’s zorgen voor luchtvervuiling en geluidsoverlast. Daarbij staat het grootste deel van de auto’s meestal stil en neemt daarmee kostbare ruimte in. Raadslid Muriel Simonis: ”GroenLinks wil voorrang geven aan voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. Dit kan ook goed, omdat we weten dat 40% van de autoritten in Arnhem korter is dan vijf kilometer en 60% korter dan 10 kilometer. Als we een deel van deze ritten per fiets of met het openbaar vervoeren zouden doen is er al veel opgelost.”

Een groene en veilige stad

Met minder auto’s is er meer ruimte voor groen. De maximumsnelheid in de stad gaat omlaag. Wegen kunnen worden versmald zodat er bijvoorbeeld bredere stoepen kunnen worden aangelegd voor rolstoelgebruikers. Bredere fietspaden zorgen voor meer veiligheid. De parkeernorm gaat omlaag. Parkeerplaatsen kunnen worden omgebouwd tot fietsparkeerplaatsen, groen of ruimte voor kinderen om te spelen.

Simonis: “In Arnhem moet iedereen zich op een veilige en duurzame manier kunnen voortbewegen. Na jaren van voorrang geven aan de auto, gaan we nu voetgangers, fietsers en ov-reizigers meer ruimte geven. Daarmee kiezen we ook een voor duurzamere, veiligere en gezondere stad. We houden hierbij rekening met zoveel mogelijk mensen, dus ook diegene die auto nog wel nodig heeft vanwege een beperking bijvoorbeeld.”

We horen graag van jou

GroenLinks wil ook graag de inbreng van onze leden en volgers verzamelen. Heb jij een knelpunt waar je tegenaan loopt of juist een goed idee voor het verkeer in Arnhem? Reageer via onze social media of neem contact op met Muriel Simonis.