Met welk type vervoer verplaats je je het snelst door Arnhem? GroenLinks Arnhem heeft afgelopen zaterdag de proef op de som genomen en de fiets kwam als duidelijke winnaar uit de bus.

Tweede was het openbaar vervoer maar dat kwam vooral doordat de deelnemer in de auto verkeerd reed.

De deelnemers reden van station Arnhem Zuid, via winkelcentrum Kronenburg naar het gemeentehuis. Stallen van de fiets en parkeren van de auto waren onderdelen van de wedstrijd.

Wat is het snelste vervoer binnen Arnhem?

Met welk type vervoer verplaats je je het snelst door Arnhem? GroenLinks Arnhem heeft afgelopen zaterdag de proef op de som genomen en de fiets kwam als duidelijke winnaar uit de bus.

Tweede was het openbaar vervoer maar dat kwam vooral doordat de deelnemer in de auto verkeerd reed.

De deelnemers reden van station Arnhem Zuid, via winkelcentrum Kronenburg naar het gemeentehuis. Stallen van de fiets en parkeren van de auto waren onderdelen van de wedstrijd.

De fiets heeft gewonnen door de flexibiliteit van dit vervoermiddel. Op de fiets hoef je niet (lang) te wachten bij verkeerslichten en bushaltes en ben je ook geen tijd kwijt met het zoeken naar parkeerplekken of de optimale OV-route. Ook qua CO2 uitstoot is de fiets winnaar.

Meer fietsen

Volgens GroenLinks is er in Arnhem echter nog veel te winnen als het gaat om het fietsverkeer. Met meer en betere doorgaande fietsroutes, gratis bewaakte en overdekte fietsenstallingen en fietsvriendelijke afstemming van verkeerlichten kan de gemeente het gebruik van de fiets nog fors stimuleren.

Beter openbaar vervoer

Voor gebruikers van het openbaar vervoer moet de norm in Arnhem zijn dat elk huis maximaal 300 meter van een bushalte verwijderd is. De doorstroming van het busverkeer kan beter met meer vrije busbanen. Voor ouderen met een smalle beurs moet het gebruik van het OV binnen Arnhem gratis zijn. Uiteraard wil GroenLinks dat Arnhem is aangesloten op het nachttreinennet.

Kilometerheffing? Ja graag!

GroenLinks is enthousiast over de kilometerheffing. Eindelijk moeten automobilisten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van het bezit. Dat betekent dat men dagelijks een afweging kan maken welk vervoer het beste past. Binnen Arnhem geldt dat we schaars goed eerlijk moeten verdelen: daarom betaald parkeren in alle wijken rond het centrum. Van GroenLinks moet het centrum van Arnhem verboden zijn voor vervuilende vrachtauto’s en mag de komst van het Nationaal Historisch Museum niet leiden tot een drukkere Schelmse weg. Dan liever een transferium bij een bestaande A12 afslag.

Uitdaging voor Arnhem

Dagelijks komen 40.000 mensen naar Arnhem om te werken of te studeren. Daarnaast verplaatsen de 148.000 Arnhemmers zich ook nog eens binnen en buiten de stad. Het is een enorme opgave om deze grote mobiliteit in goede banen te leiden. Bij het autoverkeer zijn als het gaat om ruimte en milieu de grenzen bereikt. Daarom wil GroenLinks inzetten op beter openbaar vervoer en betere fietsvoorzieningen. En zorgen dat mensen dichter bij hun werk of school gaan wonen.

Met de Arnhemse Vervoersrace 2010 wil GroenLinks laten zien dat fiets en OV binnen de stad de beste vervoermiddelen zijn.