De gemeente Arnhem heeft een intentieovereenkomst gesloten met de curator van Phanos, eigenaar van ruim de helft van het gebied Stadsblokken-Meinerswijk. Afgesproken is om in het komend jaar op basis van de gebiedsvisie van de gemeente Arnhem een plan uit te werken voor de toekomstige invulling en gebruik van het gebied. Zo komen de gemeentelijke gebiedsvisie én de ideeën en belangen van de grondeigenaar samen in één plan. In de tussenliggende tijd mag de gemeente fietsverbindingen en vissteigers inrichten op Phanos-grond en mag steenfabriek Meinerswijk worden gebruikt voor (bedrijfs)activiteit en opslag.

Met de intentieovereenkomst doorbreken de gemeente Arnhem en de curator een jarenlange patstelling die onder meer was ontstaan door allerlei juridische procedures, die nu worden gestaakt. Oorzaak voor de procedures was met name de tegenstelling tussen de gebiedsvisie van de gemeente Arnhem en de ontwikkelingsplannen van Phanos. De gebiedsvisie richt zich op ontwikkeling van natuur en landschap en de versterking van de recreatieve en cultuurhistorische betekenis van het gebied. Bebouwing is daaraan ondergeschikt. Met de ondertekening van de intentieovereenkomst neemt de curator nadrukkelijk afstand van de plannen voor grootschalige woningbouw die het inmiddels failliete Phanos in een eerder stadium had voorgesteld.

Patstelling doorbroken

Verantwoordelijk wethouder Henk Kok is blij dat de patstelling doorbroken is. “Het voelt als de kroon op het vele werk dat de afgelopen jaren door veel betrokkenen is verzet. Stadsblokken-Meinerswijk is een uniek gebied. Er ligt een gebiedsvisie om het nog mooier te maken: een van de grootste uiterwaardenparken van Europa, midden in de stad, met unieke mogelijkheden voor natuur en recreatie en ook zeker kansen voor Phanos. Ik ben erg blij dat we er nu gezamenlijk de schouders onder zetten.”

Mooi plan

Curator Cees de Jong: “De belangen van gemeente en van Phanos botsten met elkaar. Als curator heb ik geprobeerd een brug te bouwen. Met de gebiedsvisie als uitgangspunt gaan wij een mooi plan voor een stadsuiterwaardenpark ontwerpen.”

Impuls

Om de gebiedsvisie uiteindelijk mogelijk te kunnen maken, moet de gemeente Arnhem een nieuw bestemmingsplan maken. Dat traject krijgt een impuls, nu de gemeente en de curator in goed overleg verdere uitwerking gaan geven aan de visie, plannen en ideeën. Om de gebiedsvisie en de belangen van de grondeigenaar in één plan samen te laten komen, heeft de curator Buro Harro (landschapsarchitect) opdracht gegeven de gebiedsvisie verder uit te werken. Tegelijk zal ook de gemeente starten met een plan voor de inrichting van het gebied. Vervolgens zullen de gemeente en de curator in overleg deze plannen samenvoegen. Diverse partijen bezitten verspreid in Stadsblokken-Meinerswijk gronden en water, zoals Phanos, de rijksoverheid, Staatsbosbeheer en de gemeente Arnhem.

Gemeenschappelijk belang

Rijkswaterstaat is op dit moment in het uiterwaardengebied bezig met afgravingen om de rivier meer ruimte te geven, en met de aanleg van struin- en fietspaden. De bereikte overeenstemming tussen curator en gemeente kan voor beide partijen ook op termijn gunstig uitpakken. De curator heeft belang bij waardevermeerdering van de grond. De gemeenschap heeft er belang bij dat recreatieve voorzieningen in het uiterwaardenpark ook op grond van Phanos aangelegd kunnen worden.