Woensdag 22 maart vond een duidingsdebat plaats naar aanleiding van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Tijdens dit debat gaf de gemeenteraad GroenLinks het voortouw in de formatie.

Paul Smeulders (34) was van 2018 tot en met 2021 Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Hij was een van de initiatiefnemers van het Volkshuisvestingsfonds. Daarvoor was hij fractievoorzitter in Provinciale Staten van Noord-Brabant en wethouder van onder andere Financiën en Duurzaamheid in zijn geboortestad Helmond. Als wethouder zorgde Smeulders voor een frisse wind in de Helmondse politiek. Dit viel ook buiten de gemeentegrenzen op en resulteerde er in 2017 in dat hij werd gekozen tot beste lokale bestuurder van Nederland. De jury omschreef Smeulders als een geboren netwerker, communicatief, daadkrachtig en vernieuwend.

De informateur zal alle fracties van de gemeenteraad uitnodigen voor een eerste gesprek deze week. Hierbij gaat het onder andere over het formatieproces, het type akkoord, de inhoudelijke opgaven voor de stad en het functioneren van het nieuw te vormen college, de gemeenteraad en de samenwerking met de stad.