Met je gebruikte parkeerkaartje goedkoper uit eten en met korting naar een Arnhems festival: wat GroenLinks Arnhem betreft een interessant idee. Daarom heeft GroenLinks-raadslid Tobias de Groot het college van B&W gevraagd om, samen met een aantal andere partijen uit de stad, de mogelijkheden hiervoor te gaan verkennen. De gedachte is dat de achterkant van de parkeertickets voor de gemeentelijke parkeergarages en –plaatsen bedrukt zou kunnen worden. Hiermee wordt het parkeerkaartje een kortingsbon voor Arnhemse horeca en/of culturele evenementen. Hiermee stimuleer je de lokale (culturele) economie en verminder je het zwerfvuil. Tobias: “Mensen gooien daardoor hun parkeerkaartjes niet meer weg, maar kunnen deze via een speciale website inruilen voor een kortingsbon. Het Cultureel Netwerk Arnhem, de Arnhemse afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland en Uit in Arnhem hebben aangegeven dit een interessant idee te vinden. We hopen dat het college met hen in gesprek gaat en de mogelijkheden gaat bekijken.”

Voordelen voor de stad
Je zou het onderwerp ‘parkeren’ misschien niet direct scharen onder de noemer ‘groen en creatief’, maar toch ziet de GroenLinks-fractie mogelijkheden met dit idee. De parkeergarages van de gemeente Arnhem verkopen jaarlijks zo’n 900.000 parkeertickets. Deze toeristen en inwoners van Arnhem ontvangen nu een parkeerticket dat na afloop niet weer ‘ingeslikt’ wordt door de automaat. Tobias: “Dat biedt volgens ons mogelijkheden. In den lande zijn goede ervaringen opgedaan zijn met het bedrukken van parkeerkaartjes. Het moedigt bezoekers aan opnieuw naar de stad te komen – en inwoners om (meer) gebruik te maken van de Arnhemse horeca en culturele instellingen/evenementen te bezoeken. Dit past goed binnen de campagne ‘Made in Arnhem’, waarbij ook bewoners van Arnhem nadrukkelijker in beeld komen en het groene en creatieve karakter van de stad centraal staan.” Omdat ook nu al kaartjes niet ingenomen worden, belandt een deel van de tickets uiteindelijk op straat. Door de bedrukking kan de hoeveelheid zwerfafval dus mogelijk ook verminderd worden.

Andere interessante opties
Om het aantal auto’s dat op straat geparkeerd is te verminderen zou de fractie ook graag bekijken of het mogelijk is om alleen de tickets van parkeergarages te bedrukken. Door bovendien op ‘straatparkeerkaartjes’ te verwijzen naar de kortingen als je parkeert in garages, zou wellicht de uitstraling van de stad verbeterd kunnen worden. Daarnaast zou onderzocht kunnen worden of voor de kaartjes milieuvriendelijke inkt en gerecycled papier gebruikt zou kunnen worden. Tobias: “Dit sluit goed aan bij het groene imago van Arnhem: bovendien kan dit zichtbaar gemaakt worden door middel van een duurzaamheidscertificaat op de parkeerkaartjes.” In een aantal gemeenten die de achterzijde van parkeerkaartjes al bedrukken, zoals Amsterdam, Apeldoorn en Maastricht, worden de kosten voor de opdruk betaald door de bedrijven of organisaties die reclame maken. “Het college zou moeten bekijken of dat ook in Arnhem zo kan.”

1 + 1 = 3
Dit initiatief kan zoveel voor culturele organisaties als horecaondernemers interessant zijn, denkt GroenLinks. “Dit kost de ondernemers relatief weinig geld, terwijl een grote en diverse groep mensen bereikt wordt.” Indirect zal deze promotie een positieve bijdrage aan de Arnhemse economie leveren. “Bovendien is het een manier voor de gemeente om parkeergarages en eventueel transferia te promoten, net als gemeentelijke evenementen.”

‘Deze kaart is geld waard’
Er zijn verschillende manieren waarop de kortingsbon vorm kan krijgen. Tobias: “Het college zou kunnen bekijken wat het meest handig is. Het parkeerkaartje kan direct zelf een kortingsbon zijn, maar zou ook bijvoorbeeld een code kunnen bevatten die op een website ingevoerd wordt. Dit biedt mensen de mogelijkheid om zelf een aanbieding uit te kiezen.” Ook zou de bezoekers gevraagd kunnen worden om zich te registreren; daarmee krijgt de gemeente namelijk direct meer inzicht in de gebruikers van de garages. “Op de website zouden ook aankondigingen van bijvoorbeeld koopzondagen geplaatst kunnen worden, en zouden bedrijven reclame kunnen maken. Een effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken.”

Vragen aan college
GroenLinks heeft om al deze redenen de volgende vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders gesteld:

1. Is het college het eens met GroenLinks dat de citymarketing breed moet worden ingezet, ten behoeve van het groene en creatieve profiel van Arnhem, dus ook in de gemeentelijke parkeergarages waar bijna 1 miljoen tickets verkocht worden?

2. Is het college bereid om bovengenoemd idee samen met RBT KAN/Uit in Arnhem, Koninklijke Horeca, afdeling Arnhem en Cultureel Netwerk Arnhem te verkennen?

Lees ook het artikel dat over deze vragen in de Gelderlander verscheen.