Op 30 november vond er in Arnhem een referendum plaats over de toekomst van Stadsblokken-Meinerswijk. Centraal daarbij stond de vraag of er een woonwijk in ons groene hart gebouwd mag worden. GroenLinks is daar tegen en voerde campagne voor een nee-stem. Een meerderheid (64,7%) van Arnhem stemde in met de voorgestelde plannen. GroenLinks-fractievoorzitter Cathelijne Bouwkamp: “We vinden het jammer dat de uitslag niet is wat we hoopten. We blijven ons inzetten voor groene ontwikkeling in Stadsblokken-Meinerswijk.”

Op maandag 19 december buigt de gemeenteraad zich over de uitslag van het referendum en stemt zij over het voorstel. GroenLinks gaf eerder in de gemeenteraad aan tegen het voorstel te zijn. Cathelijne Bouwkamp: “Het is duidelijk dat veel Arnhemmers ons standpunt steunen. Dit is niet alleen duidelijk geworden door de mensen die 'nee' stemden, maar ook tijdens de vele gesprekken die we de afgelopen tijd voerden met mensen in de stad. Wij staan voor de Arnhemmers die ‘nee’ stemden. Het voorstel zullen we dus ook niet steunen. Wij vinden het belangrijk dat het stedelijk groen wordt versterkt, daarover blijven wij graag met iedereen in dialoog.”