Aansluiting op het nachtnet voor de Gelderse steden Ede-Wageningen, Arnhem en Nijmegen is de laatste maand een stuk dichterbij gekomen. De campagne “NachtNet NU” van DWARS GroenLinkse Jongeren en de Jonge Democraten in Arnhem en Nijmegen, lijkt daarmee zijn eerste vruchten af te werpen. Inmiddels zijn er meer dan 750 handtekeningen opgehaald via de online petitie op www.nachtnet.nu
De stadsregio Arnhem Nijmegen heeft een brief gestuurd aan het ministerie van Infrastructuur, waarin ze het ministerie expliciet vragen het nachtnet mee te nemen in de nieuwe concessieverlening van het treinvervoer. Wethouders Leisink (Arnhem) en Beerten (Nijmegen) zien nieuwe kansen om aansluiting op het nachtnet mogelijk te maken. Het Brabants voorbeeld laat echter zien dat ook ondersteuning van de provincie noodzakelijk is.
“Het nachtnet kost niet alleen geld, het levert ook veel op. We verwachten dat de cultuur en horecasector er van profiteren, wanneer bezoekers weten dat ze ook weer veilig thuis kunnen komen,” denkt Louis de Mast van DWARS GroenLinkse Jongeren.
Raadslid Sjaak van ’t Hof (GroenLinks) bracht het nachtnet opnieuw onder de aandacht in de Arnhemse gemeenteraad, toen de nota openbaar vervoer aan bod kwam. Wethouder Leisink heeft opnieuw benadrukt zich hard te willen maken voor nachttreinen en de lobby voort te zullen zetten.
In de Nijmeegse gemeenteraad vragen D66 en GroenLinks aan het college hoe ze maximaal de nieuwe kansen willen benutten. Pepijn Oomen: "We pleiten al jaren voor het nachtnet. Een studentenstad als Nijmegen kan eigenlijk niet zonder," aldus het raadslid van GroenLinks.
De Mast: “Het moment lijkt aangebroken om met de provincie, NS en wethouders om de tafel te gaan. Als politieke jongerenorganisaties willen we graag met deze partijen in gesprek. Onze actie heeft laten zien dat er groot draagvlak is voor het nachtnet. En in de politiek geldt: waar een wil is, is een weg. Of een trein in dit geval”