(Door Jan Schreur en Ipe van der Deen) Op woensdag 22 april had Milieudefensie Arnhem een  Ambitieavond Gezonde lucht georganiseerd. Altijd spannend om te zien hoeveel mensen daar op af komen: toch zo’n 50. Shockerend was het om te zien hoe we omgaan met onze lucht en de fijnstof en roetdeeltjes daarin. Soms worden  statistische trucs toegepast  om te laten zien dat het beter gaat. Je laat bijvoorbeeld meetpunten langs wegen waarlangs geen woningen liggen, weg en ineens heb je al een daling van ruim 50% bereikt.

Wat ons altijd verbaast en irriteert is dat de lobbyisten tegen lagere uitstoot zo succesvol zijn. De World Health Organisation (WHO) hanteert adviesnormen die veel  strenger zijn dan de wettelijke Europese en dus ook Nederlandse normen. We vragen ons dan altijd af of deze mensen geen (klein)kinderen hebben of wat hun antwoord is als hun kind hen vraagt: papa, wat is fijnstof?

Milieudefensie Arnhem presenteerde de resultaten van twee maand meten van luchtvervuiling op het Nieuwe Plein en aan de Apeldoornseweg. De conclusie was dat de Arnhemse lucht net niet de wettelijke norm overschreed.

 

Maar vrijwel niemand was blij met dit resultaat. Ook wethouder van Verkeer, Alex Mink, niet. Hij zei dat het Arnhemse college zich inzet voor zo schoon mogelijke lucht in de stad. Zo werkt de gemeente  in overleg met de middenstand in de stad aan een stadsdistributiesysteem waarbij winkels vanuit pakhuizen aan de rand van de stad worden bevoorraad met elektrische voertuigen.

 

In Arnhem is nog veel te doen om de lucht schoner te krijgen. Milieudefensie Arnhem bracht vier ambities voor verbetering van de luchtkwaliteit naar voren:

  1. Elk jaar streven naar 10% schonere lucht dan het voorafgaande jaar aan de hand van stikstofdioxidemetingen en fijnstofberekeningen.
  2. Fietsen verleidelijker maken; elke dag 1000 fietsen meer en 1000 auto’s minder over de John Frostbrug.
  3. Belonen van gezond gedrag; elk huishouden zonder auto krijgt € 100,-
  4. Tweetakt scooters en brommers weren door ze mee te nemen in de milieuzone. Deze voertuigen zijn vaak net zo vervuilend als een vrachtwagen.

 

Er kwamen verder leuke ideeën bovendrijven. Een paar voorbeelden:

  • Dwing verkeer dat Noord-Zuid door de stad gaat naar een andere route.
  • De Bijenkorf gaf kopers bij de kassa korting op hun parkeertarieven, doe nu als City Centrum Arnhem eens iets dergelijks voor fietsers (idee sprak wethouder Mink wel aan).
  • Goederenvervoer door de stad is los van lawaaioverlast ook oorzaak van stof dat van de open wagons met kolen of erts komt. Gemeente moet overleggen met de vervoerders over afdekken (verplicht voor vrachtwagens) van die wagons.
  • Plaats windschermen op de bruggen zodat het voor fietsers aangenamer wordt om de brug over te steken (de brug over de Nederrijn bij Heteren heeft dat al).
  • Zet Gelredome weer in als transferium en regel vervoer met elektrische busjes naar binnenstad. Kijk of je die kunt laten rijden door herintreders op de arbeidsmarkt waarbij je gebruik maakt van gemeentelijk zorgbudget.

Op maandag 11 mei spreekt Milieudefensie in tijdens het vragenhalfuurtje van de gemeenteraad over luchtkwaliteit.