Koukleumen op een verlaten perron in de Randstad omdat de laatste trein al is vertrokken; als het aan twee politieke jongerenorganisaties ligt is dat snel verleden tijd.

Onder de noemer “NachtNet NU” zijn DWARS GroenLinkse Jongeren en de Jonge Democraten (D66) in Arnhem en Nijmegen een actie begonnen om Ede-Wageningen, Arnhem en Nijmegen aangesloten te krijgen op het nachtnet van de Nederlandse Spoorwegen.

“Een poppodium als Doornroosje naast het Nijmeegse station kan meer bezoekers aantrekken buiten de stad, wanneer ze met de trein veilig thuis kunnen komen. De cultuur en horecasector profiteert direct van aansluiting op het nachtnet. We weten ook dat de onbereikbaarheid van provinciesteden in Gelderland met het OV al langer een bron van ergernis is voor veel studenten, die in andere steden willen kunnen uitgaan,” aldus Louis de Mast van DWARS GroenLinkse Jongeren, die spreekt over een win-win situatie.

Volgens de politieke jongerenorganisaties vraagt dit om een minimale inspanning van de Nederlandse Spoorwegen. Inzet is een extra trein op vrijdag en zaterdag in de nachturen, van Utrecht tot Nijmegen. 

Er is een online petitie gestart op http://www.petities24.com/nachtnet_nu waar men met een digitale handtekening de actie van DWARS en de JD kan steunen. 

JD-bestuurslid Rick van de Pol: “We hopen op veel digitale handtekeningen, des te beter kunnen we het draagvlak voor NachtNet NU overbrengen aan de gemeenten, de provincie en de Nederlandse Spoorwegen. Dit dossier is in een bureaulade van bestuurders verdwenen, we willen ze wakker schudden en duidelijk maken dat betere bereikbaarheid met de trein past bij de studentensteden in Gelderland.”

De cultuurpodia en horeca in de Gelderse steden worden door de jongerenorganisaties benaderd om hun steun uit te spreken voor “NachtNet NU.” GroenLinks en D66 zullen dit onderwerp aan de orde stellen in de gemeenten en provincie. Daarnaast broeden DWARS GroenLinkse Jongeren en de Jonge Democraten nog op festiviteiten, die op een ludieke manier de oproep voor aansluiting op het nachtnet extra kracht bijzetten. 

Louis de Mast: “Brabant heeft laten zien dat het kan, Eindhoven en Den Bosch zijn in de nachten met de trein bereikbaar. Laten we dat voorbeeld volgen.”