Iedereen die de afgelopen weken in de buurt van het station is geweest heeft het gemerkt: sinds half juli is de weg tussen het station, het Willemsplein en de Mandelabrug flink veranderd. De nieuwe verkeerssituatie bij het Nieuwe Plein roept veel irritatie op; het is voor veel mensen onduidelijk wat precies de bedoeling is. Fietsers, auto’s en bussen delen bovendien één rijbaan, wat gevaarlijke situaties oplevert. Ook de Fietsersbond Arnhem heeft veel kritiek op het ‘nieuwe’ Nieuwe Plein. “De verkeerssituatie op dit kruispunt moet zo snel mogelijk alsnog veilig en overzichtelijk gemaakt worden”, aldus de raadsleden Sjaak van ’t Hof (GroenLinks) en Sabine Andeweg (D66). GroenLinks en D66 hebben daarom maandagavond in de gemeenteraad kritische vragen gesteld aan het college over de onduidelijke verkeerssituatie.

Zie ook de voorpagina van de Gelderlander Arnhem en het stuk verderop in de krant, gepubliceerd op dinsdag 25 september 2012.

Herinrichting Nieuwe Plein
In januari dit jaar bereikten de Arnhemse Fietsersbond en de gemeente Arnhem een compromis over de verkeerssituatie voor fietsers bij het Nieuwe Plein. GroenLinks en D66 waren blij met een aantal toezeggingen, zoals een bredere weg en doortrekking van het vrijliggende fietspad vanaf de Mandelabrug, maar de fracties kondigden wel aan de ontwikkelingen kritisch te blijven volgen. In het gemeentelijke beleid, zoals verwoord in de Verkeersagenda 2010-2020, staat dat binnen het stedelijk hoofdfietsnet –  waarvan het betreffende traject onderdeel is – de belangen van fietsers voorop staan. Deze hoofdroutes zouden ‘veilig, snel, ruim gedimensioneerd en comfortabel’ zijn. Andeweg en Van ’t Hof: “Dat is hier zeker niet het geval.”

Gevaarlijke situaties
Nu de herinrichting van het Nieuwe Plein
voltooid is horen D66, GroenLinks en de Fietsersbond veel klachten. Sabine Andeweg: “Het is onduidelijk dat fietsers de weg deels met auto’s en bussen delen, terwijl dit gevaarlijke situaties oplevert. Ook weten mensen niet waar er allemaal verkeer vandaan kan komen.” Sjaak van ’t Hof vult aan: “Voor fietsers is de oversteek bij het station heel verwarrend: je ziet niet direct waar je geacht wordt te fietsen en waar niet. Het helpt niet bepaald dat zowel voor de stoep als voor de straat dezelfde bestrating gebruikt is.” Andere klachten gaan over de drempel onderaan de Mandelabrug, taxi’s die half op de weg parkeren en de aansluiting van de nieuwe fietspaden op de omringende straten.

Wethouder Leisink: 'situatie is erop vooruitgegaan'
Tijdens het vragenhalfuur van de raad gaf wethouder van verkeer Martijn Leisink aan dat de verkeerssituatie er wat het college betreft met de herinrichting op vooruitgegaan is. Ook heeft het college maar weinig negatieve reacties gehoord. Hij zegde wel toe bereid te zijn om kleine aanpassingen te maken. “Dit is niet het antwoord waarop we gehoopt hadden”, aldus Sjaak van ’t Hof. “Leisink heeft de Fietsersbond uitgenodigd om de situatie met hem te bespreken. Dat is op zich prettig, maar het was fijn geweest als hij had toegezegd de situatie veiliger en overzichtelijker te maken en met concrete voorstellen was gekomen. Daarnaast is het natuurlijk gek dat het college weinig negatieve reacties heeft gehad, terwijl wij juist heel andere geluiden uit de stad hebben gehoord. Wij houden in ieder geval contact met de Fietsersbond en hopen dat zij er samen met het college uitkomen. De situatie bij het Nieuwe Plein is wat ons betreft namelijk voor fietsers zeker nog niet ‘veilig, snel, ruim gedimensioneerd en comfortabel’."