Voor een goede toetreding tot de arbeidsmarkt door nieuwe Arnhemmers is het belangrijk om gericht te investeren in hun opleidingsmogelijkheden. Goede begeleiding en geïntegreerde taal- en scholingstrajecten zijn daarbij van belang. Daarbij is het belangrijk dat goede begeleiding beschikbaar is en dat wordt gewerkt met geïntegreerde taal- en scholingstrajecten, in plaats van enkel en alleen het behalen van een inburgeringsexamen, en taal op basisniveau. Het is goed dat de gemeente een voorstel doet om dit samen op te pakken met organisaties zoals Vluchtelingenwerk, onderwijsinstellingen en initiatieven waarbij vrijwilligers hun bijdrage leveren. GroenLinks steunt dit van harte.

Fractievoorzitter Cathelijne Bouwkamp vroeg tijdens de raadsvergadering extra aandacht voor jong volwassen nieuwe Arnhemmers. Zij hebben in het land van herkomst niet altijd voldoende scholing gehad die nodig is om hier hun kansen te benutten, maar zijn wel al meerderjarig. Het vergt voorbereiding, uitzoekwerk en geld om deze groep het onderwijs te geven waarmee we ze optimaal voorbereiden op hun nieuwe leven in Arnhem. GroenLinks zal hierover een initiatiefvoorstel uit gaan werken.

Ook voor Nederlanders met een migratieachtergrond is nog aandacht nodig. Zij zijn over het algemeen hoger opgeleid dan hun ouders, maar dit is geen garantie voor meer succes op de arbeidmarkt, zo blijkt uit een rapport van het Sociaal Plan Bureau dat vorige week werd gepubliceerd. We zullen alles op alles moeten zetten om deze kansenongelijkheid op de arbeidsmarkt aan te pakken.

Ook de arbeidskansen voor vluchtelingen zijn niet op peil. Kortom, zonder de inzet en regie van de gemeente is de kans aanwezig dat een groep (nieuwe) Arnhemmers zich te langzaam of helemaal niet thuis voelt in Arnhem. GroenLinks kan niet wachten met het werken aan onze samenleving zodat iedereen vanaf dag één kan meedraaien in onze stad!