Gisteravond heeft de gemeenteraad een mede door GroenLinks ingediend initiatiefvoorstel aangenomen dat tot doel heeft het uitsterfbeleid voor coffeeshops af te schaffen. Op het moment heeft Arnhem 11 coffeeshops. Het uitsterfbeleid hanteerde een maximum van 8 coffeeshops. Dat betekent dat als er een coffeeshop zou sluiten, hiervoor geen nieuwe in de plaats mag komen totdat het aantal van 8 coffeeshops is bereikt. GroenLinks en de andere indieners van het initiatiefvoorstel (D66, SP en PvdD) vinden het sluiten van coffeeshops zeer onwenselijk. Minder coffeeshops betekent immers meer bezoekers per coffeeshop en dus een concentratie van de overlast.

Ons raadslid Mark Coenders zei er tijdens de behandeling in de raad het volgende over: "Coffeeshops zijn een goede manier om softdrugs zo gereguleerd mogelijk te verkopen. Dit is veilig voor de stad en de gebruiker. Op dit moment zijn de coffeeshops niet eerlijk verdeeld over de stad. Met dit voorstel maken we spreiding van coffeeshops in de stad mogelijk. Als er coffeeshops sluiten, willen we niet dat toekomstige shops zo geconcentreerd gevestigd zijn als nu."

Het initiatiefvoorstel is in de raad aangenomen met voorstemmen van de initiatiefnemende partijen GroenLinks, D66, SP en PvdD. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Volgens de tegenstanders van het iniatiefvoorstel is het feit dat de coffeeshops nu voor relatief weinig overlast zorgen juist het bewijs dat het huidige uitsterfbeleid werkt. Wat ons betreft klopt die redenatie niet. Dat het nu goed gaat bewijst dat het huidige aantal coffeeshops prima is. Het sluiten van coffeeshops brengt de huidige situatie in gevaar. Mark Coenders: "Door minder coffeeshops gaan mensen niet minder softdrugs gebruiken."

De VVD diende echter een motie van afkeuring in tegen de burgemeester omdat hij 'zonder gedegen onderzoek in zou stemmen met de strekking van het initiatiefvoorstel.' GroenLinks-fractievoorzitter Cathelijne Bouwkamp sprak juist lovende woorden over de burgemeester: 'De burgemeerster geeft duidelijk aan dat dit initiatief niet zijn wens is, maar dat hij er wel mee aan de slag zal gaan als de meerderheid van de raad hem daartoe oproept. En daarbij het voornemen omdit binnen de bestaande uitgangspunten van het Arnhemse coffeeshopbeleid te doen. Dit is de meest democratische opstelling die de burgemeester kan kiezen. Wij vinden het daarom ongepast dit handelen van de burgemeester op deze manier af te keuren."

Uiteindelijk stemden slechts 5 van de 38 aanwezige raadsleden voor de motie van afkeuring. Het initatiefvoorstel werd aangenomen met 20 van de 38 stemmen.