Afgelopen zaterdag werd bekend dat de interim-directeur van Presikhaaf Bedrijven Guido van den Boorn is afgetreden als gevolg van een verstoorde werkrelatie en dat wethouder Ine van Burgsteden terugtreedt als voorzitter van het Dagelijks Bestuur. In het door het college verspreide persbericht wordt gesuggereerd dat de ontstane situatie geen gevolgen heeft voor de medewerkers en de ingezette veranderingen. Dit lijkt haast onmogelijk. De vakbonden geven aan hier zorgen over te hebben. Daarom stelde raadslid Mark Coenders mede namens de PvdA hierover mondelinge vragen. Naar aanleiding van de antwoorden van de wethouder willen de fracties van GroenLinks, PvdA, Zuid Centraal, ChristenUnie en SP dit onderwerp agenderen voor de eerstvolgende Politieke Maandag. De partijen willen graag weten wat deze onrust betekent voor de toekomst van Presikhaaf Bedrijven en de medewerkers.

Mark Coenders stelde tijdens de rondvraag van de raadsvergadering van 1 februari de volgende vragen aan de wethouder:

• Slechts vier maanden geleden werd de interim-directeur met veel lovende woorden binnengehaald voor erg veel geld, nu is er al een impasse en verstoorde werkrelatie ontstaan waardoor de interimdirecteur weg moet. Kunt u ons de redenen achter deze situatie preciezer toelichten, en ook waarom wij niet eerder geïnformeerd zijn?
  • Wethouder van Burgsteden was als wethouder Werk en Inkomen voorzitter van het dagelijks bestuur. Waarom is juist nu geconstateerd dat deze functie niet verenigbaar was met haar trekkersrol in de regio rond de Participatiewet?
  • Wij hebben de indruk dat we in het tijdspad van voorgestelde veranderingen al achter lopen. Zijn alle gestelde doelen rond de veranderingen bij Presikhaaf Bedrijven nu nog haalbaar, zowel qua tijd als qua kwaliteit?

Wethouder Van Burgsteden gaf in antwoord op de vragen aan de zorgen van de vakbonden te delen. De medewerkers zijn zo goed mogelijk geïnformeerd en er wordt niet getornd aan de doelstellingen voor de sociale werkvoorziening. Helaas liep de communicatie tussen de interim-directeur en het dagelijks bestuur slecht. Hierbij kijkt het dagelijks bestuur ook naar zichzelf en zal er onderzoek worden gedaan naar de ontstane situatie. De onverenigbaarheid van de functie van wethouder Werk en Inkomen en voorzitter van Presikhaaf Bedrijven was al eerder geconstateerd. Dat zal in de toekomst anders gaan.

Naar deze antwoorden leven er toch nog veel vragen over de toekomst van Presikhaaf Bedrijven en haar medewerkers. Vandaar dat GroenLinks, PvdA, Zuid Centraal en ChristenUnie een verzoek indienen om het onderwerp tijdens de volgende politieke maandag te agenderen. De partijen willen graag antwoord op onder andere de volgende vragen:

• Wat was (of is) de kern van het conflict tussen de directie van Presikhaaf Bedrijven en het dagelijks bestuur, als het gaat om de uitvoerbaarheid van de ingezette koers?
  • Wat is de status van de ingezette koers en de situatie van de medewerkers van Presikhaaf Bedrijven?
  • In hoeverre zijn er alternatieven voor de ingezette koers besproken en/of overwogen?