GroenLinks maakt zich al jaren sterk voor een ruimhartig armoedebeleid. Voor ons staat de positie van minima voorop. Daarop toetsen wij voorstellen van het college van burgemeester en wethouders. Daarom stemde GroenLinks maandag 27 juni tegen de doorontwikkeling armoedeagenda en schulddienstverlening. Daarin stelde het college voor de kwijtschelding afvalstoffenheffing voor minima gedeeltelijk af te schaffen. Raadslid Mark Coenders: "In Arnhem moeten we minima niet in de kou laten staan. GroenLinks wil niet dat minima moeten betalen om het huishoudboekje van de gemeente op orde te krijgen."

Wethouder Elfrink van de SP stelde voor om de kwijtschelding voor afvalstoffenheffing gedeeltelijk af te schaffen. Dit kan rekenen op de steun van de coalitie. Mark Coenders: "GroenLinks wilt niet dat minima moeten betalen om het huishoudboekje van de gemeente op orde te krijgen. GroenLinks staat voor de principes 'de vervuiler betaalt' én 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten'. GroenLinks vindt dat minima er niet op achteruit mogen gaan, maar net als andere Arnhemmers voordeel hebben als ze zuinig omgaan met afval." GroenLinks diende daarom met PvdA een voorstel in om het tekort op het armoedebudget op een andere manier te dekken, vanuit het principe: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Dit voorstel kreeg geen steun van de coalitie.   Armoede en diversiteit Het Sociaal Cultureel Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek berekenden dat mensen met een niet-westerse achtergrond drie keer meer kans lopen op armoede dan gemiddeld. Tot nu toe hanteert Arnhem geen specifiek beleid voor armoede en diversiteit. GroenLinks wil dat er juist wel extra aandacht komt voor armoede en diversiteit. We willen daarom dat wijkteams meer aandacht hebben voor culturele verschillen en er gewerkt gaat worden met ervaringsdeskundigen. Mark Coenders: "Het niet voeren van specifiek beleid voor groepen mag niet tot gevolg hebben dat daardoor de tweedeling in de samenleving vergroot. Het mag niet tot gevolg hebben dat sommige mensen minder kansen hebben." De motie van GroenLinks hierover (met Verenigd Arnhem en D66) kon steunen op grote meerderheid in de raad.   ZZP'ers en schuldhulpverlening Anderhalf jaar geleden diende GroenLinks een motie in om ZZP'ers in armoede beter te ondersteunen. Daarin stond onder meer het voorstel om schulddienstverlening toegankelijk te maken voor ZZP'ers. Dit is nu ook ingevoerd.