De fractie van GroenLinks Arnhem heeft tijdens de Politieke Maandagavond van 19 september geen steun betuigd aan de zienswijze van het Arnhemse college met betrekking tot de doortrekking van de A15. In het document dat officieel de ‘Trajectnota/MER A15’ heet presenteert het college zich als voorstander van het doortrekken van de A15. Daarbij stellen B&W dat zij voorstander zijn van een doortrekkingsvariant die ‘de minste schade’ veroorzaakt aan wonen, milieu, natuur en landschap. GroenLinks-raadslid Sjaak van ’t Hof: “Daaraan voldoet maar één doortrekkingsalternatief: die mét tunnel. Het is te betreuren dat B&W dit alternatief niet bij naam noemt”. Afgelopen week werd duidelijk dat een meerderheid in de Provinciale Staten van Gelderland voorstander is van het doortrekken van de A15 in de vorm van een combinatie tussen een brug en halfverdiepte ligging. GroenLinks is echter voorstander van in een recente studie als ‘het meest milieuvriendelijke alternatief’ wordt aangeduid: het opwaarderen van de bestaande infrastructuur in combinatie met verbetering van het openbaar vervoer. Sjaak: “Daarmee wordt de bereikbaarheid van de regio écht Arnhem-Nijmegen verbeterd, ook in de verre toekomst. Het besluit om de A15 door te trekken gaat namelijk uit van de onwaarschijnlijke veronderstelling dat de automobiliteit tot in de eeuwigheid zal blijven toenemen. Gelet op het steeds schaarser en duurder worden van olie, de wereldwijde veranderingen in economische constellaties, de mogelijkheden die de digitale snelweg biedt om niet dagelijks met elkaar naar en van een werkplek te hoeven reizen, is GroenLinks ervan overtuigd dat het doortrekken van de A15 een achterhaald concept blijkt te zijn”.
Op donderdag 1 september spraken GroenLinks-raadsleden en –woordvoerders van verschillende Gelderse gemeenteraden en van de Provinciale Staten zich in een opiniestuk al uit tegen doortrekking van de A15 (zie daarover ook dit artikel op de website). De Arnhemse GroenLinks-fractie verbaast zich over de houding van de Gelderse Provinciale Staten. Sjaak legt uit: “De combinatie brug/halfverdiepte ligging die zij voorstellen is een rare keuze als je je bedenkt dat het de Staten van Gelderland waren die er mede voor hebben gezorgd dat de Betuweroute wél in een tunnel onder het Pannerdens Kanaal door duikt. Een autobrug naast een treintunnel aanleggen is net zoiets als kniekousen aantrekken onder een minirokje: je benen worden dan nog steeds niet bruin”. Daarnaast betreurt de fractie ook dat het Arnhemse college meent vast te moeten borduren op het eerder door de gemeenteraad ingenomen standpunt dat Arnhem voorstander is van het doortrekken van de A15. “De Trajectnota die nu voorligt biedt nieuwe informatie die wijziging van dat standpunt rechtvaardigt. Het ‘meest milieuvriendelijke alternatief’ is op basis van de feiten een veel logischer keuze”. Een meerderheid van de Arnhemse gemeenteraad heeft wel haar steun uitgesproken voor de zienswijze van het college. GroenLinks blijft bij haar standpunt en hoopt dat de minister uiteindelijk toch voor het meest milieuvriendelijke alternatief zal kiezen.