Wetenschappers en journalisten worden steeds vaker doelwit van bedreigingen. FvD roept op tot tribunalen en het opsporen, vervolgen en berechten van politieke tegenstanders. De politie en de huidige rechterlijke macht zijn daarbij volgens FvD niet te vertrouwen.

Politici van Forum voor Democratie zijn bezig met een systematische aanval op de democratische rechtsstaat. Daarom trekt GroenLinks in Arnhem een duidelijke grens: wij onderhandelen niet met FvD en PVV. Partijen die de democratische rechtsstaat verwerpen.

GroenLinks-lijsttrekker Cathelijne Bouwkamp: "We staan voor grote opgaven. GroenLinks wil na de verkiezingen onderhandelen over eerlijke oplossingen voor bijvoorbeeld de wooncrisis en de klimaatcrisis. Niet over de spelregels van de democratische rechtsstaat. En niet met partijen die de rechtsstaat aanvallen."

Het is tijd om op te staan en een duidelijk signaal te laten horen: dit is niet normaal. Dit is niet acceptabel. Wij zetten hier een democratische streep.