Als gevolg van de reorganisatie van het Kunstbedrijf is een groot deel van het personeel ontslagen. Het personeel kreeg de mogelijkheid om met een regeling als ZZP’er door te gaan. In de jaarrekening 2015 wordt melding gemaakt van meerkosten van ca. 1,2 mln euro omdat minder medewerkers dan door de gemeente was ingeschat, hebben gekozen voor het vrijwillig beëindigen van hun gemeentelijk dienstverband. GroenLinks, PvdA en CU willen hierover het gesprek aangaan met de wethouder van Cultuur en dienen daarom een agenderingsverzoek in.

De partijen willen graag weten hoeveel docenten uiteindelijk hebben gekozen voor het ZZP-schap en van hoeveel docenten het contract onvrijwillig is beëindigd. Daarbij willen de partijen graag ook weten wat de financiële consequenties zijn van deze nieuwe realiteit en hoe deze kosten zijn opgebouwd. Eind 2015 zegde wethouder Elfrink toe de gemeenteraad te informeren over de consequenties van de keuzes van de docenten omtrent hun dienstverband. Omdat de gemeenteraad tot op heden nog geen informatie heeft ontvangen, dienen de partijen GroenLinks, ChristenUnie en PvdA zelf een agenderingsverzoek in.

Naast de veranderde financiële situatie zijn de drie partijen ook benieuwd naar de stand van zaken en voortgang rondom de organisatie en samenwerking tussen het Kunstbedrijf, de docenten en Rozet. “Wij zijn ook erg benieuwd of de voortgang en kwaliteit van de cultuureducatie is gewaarborgd.”

Fractievoorzitter Cathelijne Bouwkamp: “Er lijkt ook nog geen overeenstemming te zijn over de te betalen huur bij Rozet. Hierdoor weten de docenten nog niet hoe hoog de huur zal zijn. Hierdoor is het voor hen nog niet mogelijk om te communiceren met cursisten waar zij les geven vanaf september en hoeveel het lesgeld bedraagt.”