De laatste tijd is er onder de bewoners van het Spijkerkwartier veel ophef over het kappen van bomen in hun wijk. Bewoners geven aan dat er nauwelijks tot niet naar hen geluisterd wordt. GroenLinks maakt zich zorgen over deze tendens, die samen lijkt te gaan met het dereguleren van het kapvergunningstelsel eind 2013. Daarom hebben ze schriftelijke vragen gesteld aan het college. Raadsleden Mark Coenders en Tobias de Groot: "De bomenkap tast het Spijkerkwartier aan als boomrijke en groene wijk. Deze ontwikkelingen lijken onze twijfels met betrekking tot het nieuwe kapbeleid te bevestigen."

In het Spijkerkwartier zijn kort geleden onder meer rond de oude HBS vele bomen gekapt. Ook worden in verschillende lanen en straten bomen gekapt, waar vervolgens geen bomen voor terugkomen. Mark Coenders en Tobias de Groot: "Arnhem telt honderdduizenden bomen, maar slechts circa 800 van deze bomen zijn beschermd. We willen daarom weten wat het nieuwe kapbeleid doet voor de bomenvoorraad in Arnhem, wat het kappen van bomen in het Spijkerkwartier in dit licht betekent en of de bomenvoorraad in het Spijkerkwartier op zijn minst weer hersteld kan worden. Ook willen we weten hoe het college voortaan bewoners beter gaat betrekken bij eventuele bomenkap." De nieuwe coalitie geeft in haar akkoord aan dat het wil inzetten op bomen en het groene karakter van de stad wil doorzetten.

De schriftelijke vragen van GroenLinks zijn hier te vinden.