GroenLinks-raadsleden en woordvoerders mobiliteit van verschillende Gelderse gemeenteraden en van de Provinciale Staten spreken zich in een opinieartikel in De Gelderlander van donderdag 1 september uit tegen doortrekking van de A15. Namens GroenLinks Arnhem heeft raadslid Sjaak van 't Hof het stuk ondertekend. Hij voorziet zowel een financieel als een milieufiasco. GroenLinks stelt een milieuvriendelijk en tegelijkertijd betaalbaar alternatief voor dat het reiscomfort bevordert: verbreed de A12 en geef een impuls aan het openbaar vervoer.

Het Rijk, de provincie en de Stadsregio maakten vlak voor de zomervakantie bekend dat de financiering voor het doortrekken van de A15 rond is. Dit betekent dat 14 kilometer snelweg aangelegd zou kunnen worden tussen Bemmel en de A12 bij Zevenaar. GroenLinks vraagt zich ernstig af of de doortrekking van de A15 wel daadwerkelijk een oplossing biedt voor de bestaande verkeersproblematiek.

Een van de problemen is dat de Pleijroute, de verbinding tussen Arnhem/Nijmegen en het oostelijk deel van Gelderland, tijdens de spits vaak erg vol staat. Er wordt verwacht dat doortrekking van de A15 de drukte op de Pleijroute drastisch zou gaan verminderen: de files daar worden echter vooral gevormd door woon-werkverkeer uit de directe regio, en voor deze automobilisten is gebruik maken van een doorgetrokken A15 helemaal niet interessant. Ten tweede zou doortrekking van de A15 zorgen voor een betere afwikkeling van het vrachtverkeer naar Duitsland: GroenLinks verwacht echter dat deze winst erg beperkt zal blijven doordat er verschillende goede alternatieven (via de A1 bij Oldenzaal, via de A58/A73 bij Venlo, de Betuwelijn en vervoer over water) zijn.

GroenLinks vindt het bovendien vanzelfsprekend een slechte zaak dat met het aanleggen van deze snelweg, waarvoor de provincie een slordige €360 miljoen uitgeeft, het open en groene rivierenlandschap aangetast wordt. Waar bij de aanleg van de Betuweroute nog gekozen is voor een tunnel, lijkt men nu namelijk te gaan kiezen voor een lawaaierige brug die totaal niet in het landschap past. Ook is men voornemens tol te gaan heffen op de A15 om het project te kunnen financieren. Hoewel GroenLinks het principe 'de gebruiker betaalt' van harte onderschrijft, is het in dit geval redelijk om te verwachten dat tolheffing het gebruik van de A15 zal omtmoedigen. Er is namelijk geen enkele andere snelweg in de omgeving waar tol geheven wordt.

Alternatief
Natuurlijk vindt GroenLinks de bereikbaarheid van de regio Arnhem-Nijmegen erg belangrijk. Uit een recente studie blijkt echter dat er prima alternatieven zijn voor doortrekking van de A15: het meest milieuvriendelijk en bovendien meest betaalbaar zou zijn om zowel de A12 te verbreden als een flinke impuls te geven aan het openbaar vervoer. Sjaak van 't Hof: "Waarom zou je niet voor dit alternatief gaan? Het is beter voor het milieu en bovendien biedt het voordelen voor de reiziger: minder reistijd en minder files!"

Het opinieartikel is ondertekend door GroenLinksers Lianne Duiven (Lingewaard), Sjaak van’t Hof (Arnhem), Frans Houben (Beuningen), Marjoleine Snaas (Duiven), Rietje Dellepoort (Zevenaar), Dirk Kuipers (Doetinchem), Kees van Immerzeel (Doesburg), Wouter van Eck (Gelderland), Max Noordhoek (Bronckhorst), Jo Coerwinkel (Ubbergen), Pepijn Boekhorst en Pepijn Oomen (Nijmegen).