Sinds 1 januari 2015 geldt de kostendelersnorm voor bijstandsgerechtigden. Hierdoor worden bijstandsgerechtigden gekort op hun bijstandsuitkering als zij een andere persoon in huis nemen. De verwachting van het kabinet was dat wanneer een bijstandsgerechtigde een andere persoon in huis neemt, deze ander in staat is bij te dragen aan het totale inkomen van het huishouden, maar dat is helaas lang niet altijd het geval. GroenLinks wil deze maatregel beperken. Want door de kostendelersnorm worden mensen die juist andere willen helpen hiervoor financieel gestraft. Dat kan volgens GroenLinks niet de bedoeling zijn. GroenLinks-raadslid Mark Coenders: “De kostendelersnorm treft vooral mensen in de laagste inkomensklassen. Dit past wat GroenLinks betreft niet in het armoede- en schulddienstverleningsbeleid dat we in Arnhem willen voeren.” GroenLinks stelde daarom schriftelijke vragen aan het college van B&W. Ze willen weten wat het college doet om kwetsbare gevallen te ontzien en te ondersteunen.

De Landelijke Organisatie Sociale Raadslieden noemde de kostendelersnorm begin 2015 'complexe wetgeving met allerlei uitzonderingen en mogelijk desastreuse gevolgen'. Staatssecretaris Klijnsma stuurde in december vorig jaar naar aanleiding van zorgwekkende signalen een brief aan de Nederlandse gemeenten. Daarin bood ze gemeenten beleidsvrijheid om de kostendelersnorm niet op te leggen in schrijnende situaties en bij het bieden van tijdelijk onderdak aan dak- en thuislozen. Onlangs benutte de gemeenteraad van Leiden de geboden beleidsvrijheid door te bepalen dat kwetsbare gevallen de eerste zes maanden niet worden gekort op hun uitkering op basis van de kostendelersnorm. Fractievoorzitter Cathelijne Bouwkamp: “We willen dat de kostendelersnorm zoveel mogelijk wordt beperkt. Ook willen we dat het college onderzoekt welke negatieve gevolgen de kostendelersnorm heeft gehad in Arnhem.” Groenlinks wil dat de resultaten van dit onderzoek onder de aandacht van het Rijk gebracht worden. GroenLinks Arnhem wil verder van het college weten wat het doet om de gevolgen van de kostendelersnorm in Arnhem te beperken. Mark Coenders: “We vragen of het college het goede voorbeeld van andere gemeenten volgt en de beleidsvrijheid neemt die wordt geboden. Ook vragen we het college bijstandsgerechtigden in deze situatie te wijzen op ondersteuning via bijvoorbeeld bijzondere bijstand.”