Groen en betaalbaar wonen. Dat zijn voor GroenLinks Arnhem dé uitdagingen in het woonbeleid van de komende jaren. In de Woonprincipes 2025 komt dit onvoldoende maar voren. Groenlinks vindt het belangrijk dat er in de woonprincipes aandacht is voor het groene geluid uit de wijken; Arnhemmers geven aan het groen in hun wijk erg belangrijk te vinden. Het bestaande groen koesteren, en waar mogelijk uitbreiden, hoort dan ook terug te komen als een van de uitgangspunten van de komende jaren.GroenLinks wilt dat er vanaf 2017 energieneutraal wordt gebouwd en dat de gemeente alles op alles stelt om meer betaalbare woningen in Arnhem te realiseren.

Raadslid Mark Coenders: “Wij willen dat woningen vanaf 2017 energieneutraal gebouwd moeten worden. Sociale huurwoningen uiterlijk in 2020. Zo komen we dichter bij ons doel; een energieneutrale stad in 2050. Dit is goed voor de gezondheid van Arnhem en Arnhemmers.” GroenLinks vindt dat de gemeente hierin het goede voorbeeld mag geven, partijen in de stad verbindt en initiatieven van burgers ondersteunt. De duurzame ambities in de Woonprincipes zijn prima, maar volgen vooral staand (landelijk) beleid. GroenLinks wil meer stappen zetten, want verduurzamen is meer dan een doel voor de toekomst. Het zijn ook de stappen die je daar nu voor zet.

Fractievoorzitter Cathelijne Bouwkamp “Arnhem is een prachtige groene stad. Het is logisch dat door Arnhemmers het groen in hun wijken zo wordt gewaardeerd; het zit in ons DNA. Mensen wonen graag in Arnhem omdat dit een groene stad is met parken en veel groen in de wijken. We maken de stad niet aantrekkelijk door woonwijken in ons groen te bouwen. Er is behoefte aan groen in de wijken, niet aan wijken in het groen.” In de woonprincipes staat dat de gemeente op zoek wil naar toplocaties voor woningen in het luxe segment, bij voorkeur nabij het centrum en aan de randen van het groen. GroenLinks wil dat niet. Er zijn voldoende bouwmogelijkheden in de verstedelijkte delen van de stad. En er zijn gebieden die al jaren wachten om bebouwd te worden zoals in Schuytgraaf en het Cobercoterrein. Ook de aanzienlijke leegstand in de stad biedt veel mogelijkheden.

Op het gebied van ‘betaalbaarheid’ van woningen zijn de Woonprincipes te vrijblijvend. In de Woonprincipes legt de gemeente veel nadruk op het binnenhalen van mensen met een hoog inkomen. De gemeente wil voor mensen in deze inkomensklasse woningen gaan realiseren op ‘toplocaties’, het liefst aan de randen van natuurgebieden. GroenLinks vindt dat de gemeente geen energie moet steken in het zoeken naar toplocaties. Daarbij komt dat er helemaal geen te kort is aan dure woningen. Mark Coenders: “In de Woonprincipes wordt als doel gesteld het bouwen voor mensen met een gevulde portemonnee. Het liefst rond groen. Dit zet de deur open naar bouwen van een woonwijk in bijvoorbeeld Stadsblokken-Meinerswijk. Dit willen wij juist niet. Het bouwen van een woonwijk in het groen is geen visie voor de stad. We moeten het groen juist uitbreiden.”

Op maandag 14 december is gestemd over de Woonprincipes 2025. GroenLinks heeft een aantal verandervoorstellen gedaan om het wonen in Arnhem socialer, duurzamer en groener te maken. Mark Coenders: "Er is geen behoefte aan dure woningen. Er is juist vraag naar meer betaalbare woningen.  Het zorgen voor voldoende betaalbare woningen verdient meer aandacht. Verder vindt GroenLinks het belangrijk dat mensen door het verduurzamen van hun woning een steentje bij kunnen dragen aan het milieu." Helaas steunde een meerderheid van de Arnhemse gemeenteraad onze amendementen niet. GroenLinks heeft daarom tegen de Woonprincipes 2025 gestemd.