De raad heeft unaniem ingestemd met de Gebiedsvisie en Actieplan Gele Rijders Plein 2011-2014. GroenLinks is er vooral erg tevreden mee dat ‘maaiveldparkeren’, dat wil zeggen de parkeerplaatsen voor auto’s op het Gele Rijders Plein zelf, zal worden afgebouwd. Het algemene doel is dat de openbare ruimte een prettiger verblijfsklimaat krijgt. Tobias de Groot: “Wethouder Michiel van Wessem heeft met dit plan wat ons betreft een perfect voorstel gepresenteerd. Niet verpakt in ellenlange nota’s, maar in een concreet actieplan waarin duidelijk vermeld wordt wie waarvoor verantwoordelijk is. Daarbij worden marktpartijen en ontwikkelaars allemaal uitgenodigd om te bekijken wat er kan gebeuren, zodat het Gele Rijders Plein zo snel mogelijk weer een bruisend plekje wordt. Prima!”. De wethouder heeft bovendien toegezegd om begin 2012 met een tussenrapportage te komen waarin van alle acties wordt weergegeven wat de stand van zaken is. De deelgebieden die daarbij aan de orde komen zijn de herbestemming van bestaande kantoren, thematisering van de retail, hotelontwikkeling, de openbare ruimte en de eventuele afsluiting van de doorgang naar het Willemsplein. Tobias: “Dat lijkt ons heel helder, we wachten de rapportage af en zien intussen het plein waarschijnlijk al veranderen”.

GroenLinks kan alleen maar toejuichen dat getracht wordt het Gele Rijders Plein op termijn weer een vitale plek in onze binnenstad te laten worden. Dat er een plan moest komen voor het autovrij maken van het Gele Rijders Plein is al in september 2010 vastgelegd met het aannemen van de motie ‘Blauwe Golven open’. Hieraan zal nu vervolg worden gegeven doordat er per direct géén parkeervergunningen meer worden afgegeven voor de sector rond het Gele Rijders Plein. Het college geeft aan dat er voldoende parkeercapaciteit aanwezig is in bestaande bezoekersgarages, en dat het dus niet nodig zal zijn daarvoor nieuwe faciliteiten te bouwen. In de debatten heeft GroenLinks gefocust op een drietal aandachtsgebieden, te weten bestaande bebouwing, openbare ruimte en parkeren. Door te focussen op bestaande bebouwing wordt leegstand voorkomen en tevens worden mogelijkheden geboden om economische activiteiten te ontplooien, zoals hotelontwikkeling. In de openbare ruimte kunnen evenementen gefaciliteerd worden en kan een tijdelijk programma toegevoegd worden in de vorm van bijvoorbeeld een poffertjessalon. Nu de gehele raad voor het collegeplan gestemd heeft zal de Gebiedsvisie en het Actieplan ten uitvoer gebracht worden. Hopelijk resulteert het uiteindelijk in een gezellig, levendig en bijzonder Gele Rijders Plein.