Een grote delegatie van GroenLinks Arnhem heeft afgelopen zaterdag de Geitenkamp bezocht. De gemeenteraadsfractie, wethouder Henk Kok, het bestuur en enkele leden werden daarbij vergezeld door een ruime delegatie Geitenkampers. GroenLinks Arnhem-voorzitter Joop Ouborg: “Het was het een nuttig, leerzaam en plezierig werkbezoek. De problematiek uit abstracte papieren nota’s is zichtbaar geworden in reëele problemen. Tegelijkertijd hebben we gezien dat er ook veel kansen zijn in de Geitenkamp, een wijk die onze aandacht absoluut verdient. In 2012 zullen we veel meer van dit soort werkbezoeken gaan doen. Ik nodig iedereen uit, GroenLinks-lid of niet, om de agenda op de website in de gaten te houden en een volgende keer met ons mee te gaan!

Het bezoek aan de Geitenkamp startte in de wijkwinkel, onder leiding van wijkmanager Anneke Nijman. Vervolgens legden twee ondernemers uit dat uitbreiding van hun winkelpanden, die noodzakelijk is voor een rendabele bedrijfsvoering, lastig is vanwege de beperkte ruimte. Zij hielden daarom een pleidooi voor herstructurering van het winkelgebied rond de markt. Vervolgens bezocht het gezelschap de markt, waarbij GroenLinks-wethouder Kok zijn toekomstvisie op de ruimtelijke ontwikkeling aldaar uit de doeken deed. Wat hem betreft kan versterking van het economische profiel en uitbreiding van sociale activiteiten samengaan met behoud van het specifieke karakter van de Geitenkamp. In reactie daarop gaven ondernemers aan dat zij het liefste zouden zien dat de markt autovrij wordt gemaakt. Vervolgens werd een bezoek gebracht aan het in aanbouw zijnde Multifunctionele Centrum (MFC), dat na de zomer geopend zal worden. In tegenstelling tot de andere Arnhemse MFC’s zal er geen brede school in worden gehuisvest. Wel is er een sporthal en zullen verschillende maatschappelijke organisaties er hun intrek in nemen.

De Geitenkamp wordt gekenmerkt door bovengemiddelde sociaal-economische problemen, die onder andere veroorzaakt worden door de relatief hoge werkeloosheid in de wijk. Via het project “Geitenkamp Gildenwijk” wordt extra geïnvesteerd in de wijk om deze sociaal-economische problemen aan te pakken. Zo is ten eerste het huizenbestand grotendeels grondig gerenoveerd, bijvoorbeeld door op enkele plaatsen van twee kleine huizen één grote te maken. Tijdens het werkbezoek is de GroenLinks-delegatie door een bewoner van zo'n groot twee-in-een huis ontvangen. Ten tweede wordt een flinke impuls aan de wijkeconomie gegeven. GroenLinks heeft het Gildenhuis, een bedrijfsverzamelpand voor kleine startende ondernemers uit de wijk, bezocht.

Het werkbezoek werd afgesloten bij jeugdcentrum De Sperwer. Jongerenwerker Ilse Lensen vertelde de delegatie over door hen behaalde successen, maar ook over de specifieke problemen waar het jeugdcentrum mee kampt. Zo vertelde ze dat het besluit om vooral ambulante jeugdhulp in stand te houden, in de Geitenkamp niet goed uitwerkt: het centrum functioneert namelijk als aantrekplek voor wijkjeugd en heeft vanwege de soms zware problematiek professionele krachten nodig. Het idee om met meer vrijwilligers te werken is om die reden dan ook sceptisch ontvangen. Tot besluit legden een aantal Geitenkampse jongeren de GroenLinks-fractie en wethouder Henk Kok het vuur aan de schenen. Voorzitter Joop Ouborg: “Het was een nuttig, leerzaam en plezierig werkbezoek. We willen nogmaals alle mensen die een bijdrage geleverd hebben aan het werkbezoek van harte bedanken. We hopen de bewoners en ondernemers van de Geitenkamp de kans te hebben gegeven om te vertellen wat er op “de bult” speelt. We voelden ons erg welkom en zullen contact houden met de mensen die we afgelopen zaterdag ontmoet hebben!”.