Het College van B&W heeft afgelopen maandagavond een nota aan de raad gepresenteerd met daarin de ambities voor het verbeteren van de bereikbaarheid van en in Arnhem. Uit het stuk blijkt dat de gemeente van plan is de komende jaren in te zetten op meer gebruik van fiets en OV, om zo het autogebruik en de CO2-uitstoot te verminderen, en daarmee de bereikbaarheid te vergroten. GroenLinks is blij met de keuze van het college om in te zetten op de fiets en het OV. Raadslid Sjaak van ’t Hof: “Het is een begrijpelijke maar ook noodzakelijke keuze, omdat het onmogelijk is door middel van een toename van het autoverkeer de bereikbaarheid van Arnhem te vergroten. Er zijn nu namelijk al een aantal ernstige knelpunten, en dan komen mensen alleen maar meer in de file te staan. Hulde voor deze zienswijze van het college, we zijn benieuwd naar de precieze plannen”.

Uit de ‘verkenningennota bereikbaarheid’ blijkt dat het aantal verplaatsingen in de stad per etmaal naar verwachting met zo’n 20% zal groeien in de komende tien jaar. Het gevolg daarvan zal zijn dat huidige verkeersknelpunten alleen maar meer problemen op zullen leveren. Uit een analyse van de vervoersmiddelkeuze blijkt dat er de afgelopen tien jaar weinig veranderingen zijn opgetreden. In totaal gebeurt op dit moment 65% van de verplaatsingen per auto, 14% per OV en 21% per fiets, scooter of brommer. Het autoverbruik in de binnenstad is toegenomen van 53% naar 55%. Er zijn verschillen tussen Noord en Zuid: het autogebruik is relatief wat hoger naar Zuid, in Zuid wordt meer gefietst en in Noord wordt meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Sjaak: “Relatief gezien pakt men nog steeds vaak de auto. Dat zou echt wel anders kunnen”.

De ambitie van het college is om het autoverkeer in 2020 met zo’n 10-15% terug te dringen, en meer mensen op de fiets en in het OV te krijgen. Sjaak: “De ambitie is wat bescheiden, maar het is een goed uitgangspunt om fietspaden en goede OV-verbindingen prioriteit te geven”. Beleidsmaatregelen die voorgesteld worden zijn een kwaliteitsslag voor fiets en openbaar vervoer. Sjaak: “Het lijkt me een goed idee dat in Zuid een inhaalslag wordt gemaakt op het gebied van openbaar vervoer. Wijken zijn slecht met elkaar verbonden, en het openbaar vervoer richting station Arnhem Zuid is al helemaal slecht. Een ‘verhoging van de gemiddelde fietssnelheid en van het fietscomfort’ klinkt natuurlijk ook goed. Wat mij betreft zoomt deze aanbeveling wel vooral in op een hoogwaardig OV, waarbij de fijnmazigheid ervan een beetje over het hoofd wordt gezien. Ik kan me voorstellen dat mensen in Zuid bijvoorbeeld weinig gebruik maken van het OV omdat bushaltes op dit moment vaak vrij ver weg liggen”. Wethouder Leijsink heeft aangegeven dat het inderdaad een punt van zorg is ‘hoever het OV de wijk in komt’, maar wees tegelijkertijd op de noodzaak tot een efficiëntieslag en de toename van reizigers uit de regio. Sjaak: “We zijn erg benieuwd naar de deelrapporten die meer details zullen geven over de plannen”.