Tijdens de raadsvergadering van 26 november heeft GroenLinks ingestemd met de voorgestelde tarieven voor hulp bij huishouden. "We gaan niet bezuinigen op de kwaliteit van de thuiszorg. De uurtarieven die we vastgesteld hebben zijn heel fatsoenlijk en liggen boven het landelijk gemiddelde,” legt raadlid Marieke Overbeek uit. Deze uurtarieven worden nu het uitgangspunt bij de aanbesteding van de thuiszorg. “Daardoor weten we zeker dat de thuiszorg van goede kwaliteit blijft. We zouden het liefste zien dat de lonen in de thuiszorg wat hoger worden, maar daar kunnen we als gemeente helaas geen invloed op uitoefenen: salarissen worden door werkgevers en werknemers uitonderhandeld en in de CAO vastgelegd. Gelukkig zijn de tarieven nu in ieder geval goed.”

De uitdagende opdracht in het kader van het dossier 'Hulp bij huishouden' was om ondanks de bezuinigingen kaders te stellen die kwalitatief goede zorg garanderen. GroenLinks heeft in mei dit jaar een motie mede ingediend waardoor extra aandachtspunten, zoals maatwerk, signalering en aandacht voor vrijwilligers en mantelzorgers, aan het college zijn meegegeven. Marieke legt uit: “Zorgaanbieders moeten kunnen uitleggen hoe ze daarmee om zouden gaan. De aanbieders die alles in ogenschouw nemend het beste plan heeft, krijgt de gunning.” GroenLinks vindt het belangrijk dat cliënten goed gevolgd worden, zodat iedereen daadwerkelijk de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft, ook als er een verandering optreedt in iemands situatie.

De gemeenteraad heeft nu voor het eerst tarieven voor de aanbesteding vastgelegd: dit is een nieuwe bevoegdheid van gemeenten dankzij initiatiefwet-Leijten. Marieke: “Dat is een grote verandering: ineens gaan we niet alleen de over de kwaliteit van de hulp, maar ook over het tarief waarvoor de hulp geboden wordt. Daardoor lijkt ten onrechte alsof de raad iets aan de lonen in de zorg kan doen. Dat is echter niet het geval.” Marieke schetst een utopisch beeld: “Hoe mooi zou het zijn als Arnhem een eilandje was waar, ondanks alle bezuinigingen, de zorglonen omhoog gaan. Waar we dus ook in geld kunnen uitdrukken dat we het werk dat in de thuiszorg gedaan wordt heel belangrijk vinden. Maar helaas hebben we als gemeenteraad niet de macht om ervoor te zorgen dat hogere tarieven ook leiden tot hogere lonen voor thuiszorgmedewerkers.” De cao is namelijk bindend, die bepaalt de lonen en daar kan de raad niets aan veranderen. “Zouden we de tarieven verhogen, dan worden daar misschien wel vijf nieuwe directieauto’s mee bekostigd. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.”