GroenLinks is uit de Arnhemse coalitie gestapt vanwege Stadsblokken-Meinerswijk. Na intensief overleg met de coalitiepartners bleek de coalitieafspraak over dit gebied niet te worden nageleefd. GroenLinks strijdt al jaren voor het groen houden van dit gebied. Hierbij waren wij constant op zoek naar een compromis. Gesterkt door steun van haar bestuur en leden, heeft de GroenLinks-fractie vastgehouden aan afspraken en haar idealen.

GroenLinks Arnhem strijdt al ruim tien jaar voor een groen Stadsblokken-Meinerswijk. Afgelopen woensdag is GroenLinks vanwege dit dossier uit de coalitie gestapt. Het bouwen van een woonwijk met honderden woningen past volgens GroenLinks niet in de groene gebiedsvisie die is vastgesteld. Door dit bericht geven wij meer duidelijkheid over de gang van zaken en onze beweegredenen.

Het bewaken van het groene karakter van Stadsblokken-Meinerswijk is sinds de raadsperiode 2002-2006 een van de speerpunten van GroenLinks geworden.  GroenLinks kent een lange historie in diverse coalities in Arnhem. Mede dankzij GroenLinks zijn plannen voor grootschalige woningbouw in dit gebied tot nu toe steeds afgewezen. Ook in de huidige raadsperiode is Stadsblokken-Meinerswijk één van GroenLinks’ belangrijkste prioriteiten. In het verkiezingsprogramma staat dan ook: “de komende jaren zullen wij ons blijven inzetten voor een groen Stadsblokken-Meinerswijk”.

Al voor de huidige raadsperiode is de gebiedsvisie voor Stadsblokken-Meinerswijk vastgesteld. De visie is het resultaat van een breed burgerparticipatietraject. In de gebiedsvisie ligt volgens GroenLinks de nadruk op het groene karakter en natuur, cultuur(historie) en recreatie. Deze gebiedsvisie maakt ook bescheiden woningbouw op Stadsblokken mogelijk. Tijdens de coalitieonderhandelingen heeft GroenLinks er voor gezorgd dat het uitvoeren van de gebiedsvisie Stadsblokken-Meinerswijk een harde afspraak in het coalitieakkoord werd.

In de zomer van 2014 werd het plan ‘Eilanden 1.0’ gepresenteerd namens de curator. Voor GroenLinks is het groene karakter van de gebiedsvisie altijd leidend geweest. In plan ‘Eilanden 1.0’ werd al veelvuldig gesproken over woningen. De nadruk op woningbouw is vanaf dat moment een zorg van GroenLinks geweest. Door gesprekken met wethouder Henk Kok, maar ook met conceptontwikkelaar Frank Donders en architect Harro de Jong, heeft GroenLinks de ontwikkelingen nauwlettend in gaten proberen te houden.

In mei 2015 dienden de partijen D66, SP en CDA een motie in waarin zij het college opriepen zo snel mogelijk met een concreet plan te komen; een plan dat in de gebiedsvisie zou passen. Het plan dat namens de curator was gepresenteerd, was voor hen een goed startpunt voor de uitvoering van de gebiedsvisie. Uiterlijk in oktober 2015 zou er een discussienota in de raad voor moeten liggen. Wethouder Kok heeft dit op dat moment toegezegd. Op 22 september 2015 werd het plan ‘Eilanden 2.0’ gepresenteerd.  Het plan voorzag in een woonprogramma van 250-350 woningen. Een aantal dat volgens GroenLinks niet in de gebiedsvisie past. In de gebiedsvisie is natuur leidend, met ruimte voor cultuur(historie) en recreatie; woonwijken passen niet in die visie.

Niet alleen de fractie, maar ook wethouder Henk Kok concludeerde dat het plan niet binnen de gebiedsvisie valt. De wethouder startte naar aanleiding hiervan een traject voor een alternatief plan. Dit plan betrof het aankopen van de grond door de gemeente met behulp van externe partijen. Het gebied kon dan in delen worden ontwikkeld volgens de gebiedsvisie. Het werd de fractie duidelijk dat dit plan niet door het hele college gesteund werd.

Wegens privé-omstandigheden was wethouder Kok helaas genoodzaakt om op 5 oktober te vertrekken.  Ondertussen bleef de fractie signalen ontvangen dat niet de gehele coalitie plan ‘Eilanden 2.0’ zou verwerpen. GroenLinks realiseerde zich dat het voordragen en installeren van een wethouder niet realistisch was. Het behoud van het groene karakter van Stadsblokken-Meinerswijk is voor GroenLinks erg belangrijk. Wij wilden eerst zeker weten dat de coalitie deze afspraak zou blijven nakomen.

Vlak na het vertrek van wethouder Henk Kok startte dan ook de gesprekken met de coalitie over Stadsblokken-Meinerswijk. Al snel bleek dat de coalitiepartijen onderling van mening verschilden. Daar waar GroenLinks pleitte tegen een substantieel woonprogramma in Stadsblokken-Meinerswijk, bleken de andere coalitiepartners daar lang niet zo veel moeite mee te hebben. Drie weken lang is intensief en veelvuldig overleg geweest tussen GroenLinks en de andere coalitiepartners. Deze overleggen waren zowel één-op-één als in coalitieverband. In totaal is ruim 30 uur met coalitiepartners overlegd, naast veel telefonisch contact. Uiteraard is binnen GroenLinks ook veel overlegd. De fractie heeft onderling en met het bestuur, diverse leden, een klankbordgroep van leden, niet-Arnhems GroenLinksers, de kandidaat-wethouder en (voormalig) wethouder Henk Kok diverse keren gesproken over dit onderwerp.

Op zondagavond 18 oktober vond een laatste uitgebreid coalitieoverleg plaats. GroenLinks heeft hierbij de coalitiepartners voorstellen gedaan om er samen uit te komen. De verschillen bleken onderling te groot om te overbruggen. Tijd om met een alternatief plan te komen was er volgens de coalitiepartners niet. De fractie  concludeerde hierop dat zowel ‘Eilanden 2.0’ als de door de coalitiepartners genoemde opties ver buiten de gebiedsvisie liggen. Daarmee werd er volgens GroenLinks geen navolging gegeven aan het coalitieakkoord. Voor GroenLinks bleef de coalitieafspraak over de gebiedsvisie leidend, voor de coalitiepartners was de financiële positie van de grondeigenaar leidend.

Het standpunt van de fractie is uitvoerig besproken met zowel het bestuur van GroenLinks Arnhem als met de klankbordgroep. Daarnaast is er op 20 oktober een besloten ledenraadpleging geweest. Tijdens deze ledenvergadering werd duidelijk dat het groene karakter van het gebied voorop staat. De programma's natuur, cultuur en recreatie zijn hierbij van belang. Herhaaldelijk werd genoemd dat een bescheiden aantal kwalitatief goede en duurzame woningen mogelijk zou mogen zijn. De fractie voelde zich hierdoor gesterkt in haar standpunt. Zowel de GroenLinks-fractie als de leden hadden de voorkeur in de coalitie te blijven en de coalitieafspraken na te komen. De fractie was duidelijk over de gevolgen van het niet nakomen van de coalitieafspraken. Hoewel een coalitiebreuk onwenselijk is, zou deze dan onvermijdelijk zijn. De fractie kreeg voor, tijdens en na de ledenraadpleging het vertrouwen van de leden om vast te blijven houden aan de afspraken, ondanks mogelijke consequenties.

De fractie besloot na de ledenvergadering een laatste poging te doen om tot een compromis te komen. Gesterkt door de ledenvergadering en overleg met het bestuur, besloot de fractie het voor GroenLinks mogelijke compromis voor te leggen. Uitvoering van het natuur-, cultuur(historie)- en recreatieprogramma en een maximum van 40 tot 80 woningen op Stadsblokken als ondersteunde bebouwing. Hierover is telefonisch contact geweest met de fractievoorzitters van de coalitiepartijen. Zij kregen tot de volgende ochtend 10:00 uur om te reageren op dit compromis. Hoewel dit voorstel al eerder was besproken en de coalitiepartners toen al aangaven dat dit voor hen onbespreekbaar was, wilde GroenLinks deze laatste handreiking doen. De coalitiepartijen hebben niet gereageerd op deze handreiking. Daarop besloot GroenLinks ruim na de deadline een eind te maken aan de coalitiesamenwerking.

Na weken lang overleg met coalitiepartners, maar ook zeker met bestuur en leden, was het tijd voor een beslissing. Deze beslissing doet pijn, maar dankzij deze beslissing kunnen wij onszelf in de spiegel blijven aankijken. Een groen Stadsblokken-Meinerswijk heeft voor ons altijd voorop gestaan. Een woonwijk met meer dan 100 woningen past niet in die visie. GroenLinks heeft zich gehouden aan haar afspraken en haar idealen. Daar mogen wij trots op zijn.

Fractie GroenLinks Arnhem