Het Arnhemse college van B&W heeft actie ondernomen om de overlast van daklozen in de Arnhemse binnenstad te beperken. Dit bleek uit het antwoord van burgemeester Krikke op vragen die GroenLinks-raadslid Marieke Overbeek stelde tijdens de politieke maandagavond van 3 oktober. GroenLinks maakt zich, samen met D66, ChristenUnie en CDA zorgen over de situatie in de binnenstad: tijdens een buurtbijeenkomst afgelopen woensdag bleek namelijk dat allerlei mensen zich onbehaaglijk voelen en overlast ondervinden van daklozen in de Arnhemse binnenstad. Dit zou betekenen dat de politie op dit moment niet accuraat handhaaft. Burgemeester Krikke gaf aan dat ook het college met grote regelmaat signalen van overlast heeft ontvangen. Ze legde uit dat sinds enkele weken de 10 meest overlast gevende mensen uit de Arnhemse binnenstad in de gaten worden gehouden. Samen met justitie, politie en hulpverleningsinstanties wordt bekeken wat gedaan kan worden om de overlast te beperken. Marieke Overbeek: “Het is prettig om te horen dat het college nu actie heeft ondernomen. In het bijzonder zijn we blij te horen dat het college zich niet alleen richt op repressie maar dat ook mogelijkheden voor opname en hulpverlening voor deze tien mensen worden onderzocht”. De portefeuillehouder heeft toegezegd de raad halfjaarlijks te informeren over de stand van zaken, wanneer ze de raad meer algemeen op de hoogte brengt van politiezaken. Ook benadrukte Krikke dat het geen tijdelijke actie betreft, maar dat voortdurend tien ‘overlast-veroorzakers’ in de gaten zullen worden gehouden. De GroenLinks-fractie hoopt dat dit beleid effect heeft en dat de overlast spoedig zienderogen af gaat nemen!