Arnhem liep ooit voorop met de inzet van opbouwwerk en participatiecoaches. Maar het college bezuinigt nu stevig op het opbouwwerk. Raadslid Ria Peters sprak er gisteravond bij de behandeling van de Meerjaren Programmabegroting tijdens de Politieke Avond schande van. Wie gaat er in de toekomst de afstand tussen bewoners en overheid overbruggen? Wie gaat de wijkactiviteiten en de vrijwilligers ondersteunen? Wij gaat er voor zorgen dat het wijkgericht werken en burgerparticipatie een succes worden.

Ria Peters: Dit zijn allemaal taken van het opbouwwerk.  Het college vindt dat de 'wijkteams leefomgeving' dit werk wel kunnen gaan doen. Maar het is nog maar de vraag of deze wijkteams de juiste expertise in huis hebben. Het is een grove misrekening om te denken dat de wijkteams het opbouwwerk wel eventjes over kunnen nemen.

GroenLinks vindt samen met vele wijkbewoners dat er geen reden is om te bezuinigen op dit belangrijke werk. Sterker nog, de opbouwwerkers en participatiecoaches zijn door de wijkgerichte aanpak van het college alleen maar belangrijker geworden. GroenLinks dient volgende week tijdens de besluitvormende vergadering een amendement in om deze bezuiniging te schrappen. GroenLinks roept vooral D66 en de SP, die in het verleden al moties ondersteunden om bezuinigingen op opbouwwerk tegen te gaan, op om ons amendement te steunen. Het opbouwwerk is te belangrijk om te laten vallen!