Nieuws gefilterd op niets

GroenLinks stelt vragen over het nieuwe bomen beleid

Het is de afgelopen tijd misschien wel het meest besproken onderwerp in de Arnhemse raad; bomen. Het tegenhouden van de kap aan de Lauwersgracht door wethouder Bouwkamp, het toevoegen van extra bescherming voor de paardenkastanje aan de Amsterdamseweg en de aankondiging van nieuw beleid voor bomen. Raadslid Joël van der Loo: “Bomen horen bij Arnhem en het is duidelijk dat bewoners dat graag zo houden.”

Fractie op bezoek bij Scalabor

Sinds januari 2018 is Presikhaaf Bedrijven over gegaan in het werkbedrijf Scalabor. Voor circa 2.000 mensen in dienst van het werkbedrijf was een tijd van veel veranderingen. Want niet alleen werd de gemeente aandeelhouder, het bedrijf kreeg ook een nieuwe directeur die deze maand z’n eerste 100 dagen aantikt. Tijd voor een bezoek van de fractie!

Groene en sociale begroting vastgesteld

Woensdag 14 november 2018 heeft de Arnhemse gemeenteraad de begroting 2019-2022 vastgesteld. Dit gebeurde na weken van voorbereiding. De begrotingsbehandeling startte met een presentatie van de concept-begroting door wethouder van financiën Ronald Paping (GroenLinks) en een inspirerende bijeenkomst met inwoners, maatschappelijke organisaties en raadsleden op 3 oktober. In de begroting 2019-2022 zijn de maatregelen van het coalitieakkoord verwerkt. Daarnaast zijn er een aantal amendementen en moties aangenomen, waaronder moties van GroenLinks voor toegankelijk duurzaamheidsadvies voor particulieren en het fietsvriendelijker maken van de binnenstad. Fractievoorzitter Mark Coenders: "We zijn tevreden met het vaststellen van de nieuwe begroting. Dit is een volgende stap in het realiseren van de groene en sociale doelen uit het coalitieakkoord."

Er waait een groene wind door de begroting

Verandering begint écht in Arnhem. De afgelopen weken heeft de gemeenteraad het uitgebreid gehad over hoe we het geld in Arnhem gaan verdelen. Dit leggen we vast in de zogenaamde MJPB, de meerjarenprogrammabegroting. De MJPB is dus erg belangrijk voor de richting van het beleid van de gemeente. We hebben het groenste en sociaalste coalitieakkoord ooit. We zetten ook grote stappen met deze begroting. Fractievoorzitter Mark Coenders voerde woensdag 14 november namens GroenLinks het woord tijdens de algemene beschouwingen.

Lees hier het betoog van Mark Coenders